آرشیو دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۹
شهرستان ها
۷

15 دستگاه زباله سوز در شهرهای شمالی و کلانشهرها نصب می شود

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از نصب 15 دستگاه زباله سوز در شهرهای شمالی و کلانشهرهای کشور خبر داد.

خلیل راحتی در حاشیه سومین نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های سراسر کشور در رشت افزود: از این تعداد، هفت دستگاه زباله سوز برای شهرهای شمالی در نظر گرفته شده است.

وی به نوع زباله ها برای تفکیک نیز اشاره و تصریح کرد: مقداری زباله مواد آلی است که باید به کود تبدیل شود، زباله های خشک را نیز باید پس از تفکیک به چرخه برگردانیم و زباله های ریجکت هم باید دفن شود که برای این نوع زباله، نیازمند زباله سوز هستیم.

راحتی اضافه کرد: در سبک جدید، زباله را به بخش خصوصی می دهیم و انرژی که بخش خصوصی با استفاده از این زباله سوزها تولید می کند، از آنها می خریم که در این کار بهره وری شکل می گیرد.

روزانه در استان گیلان بین یک هزار و 800 تا دوهزار تن زباله تولید می شود که حدود 600 هزار تن آن مربوط به شهرستان رشت است.

به گفته راحتی، در ارتباط با انتخاب شهردار، لایحه ای تنظیم شده که هنوز تصویب نشده است.

وی یادآور شد: دیدگاه هایی برای انتخاب شهردار وجود دارد که یک نوع آن انتخاب مستقیم توسط مردم برای همه شهرها، دیگری انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم به طور مثال در شهرهای بالای 200 یا 500 هزار نفر جمعیت، سومین دیدگاه هم انتخاب شهردار را حق شورای شهر می داند و دیدگاهی دیگر که معتقد است انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم ابتدا در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت که در حال بررسی هستیم.