آرشیو دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۹
ایران
۱۵

خداحافظی با انار ساوه تا 4 سال دیگر؟

فرماندار ساوه گفت: اکنون که برخی باغداران عملیات کف بر کردن درختان سرمازده را آغاز کرده اند، برخی نیز مردد هستند چراکه نه توان مالی برای این کار دارند و نه به اظهارات کارشناسان اعتقاد کامل دارند، در حالی که کارشناسان سرمازدگی را قطعی اعلام و تاکید کرده اند که تا چهار سال آینده از انار در ساوه خبری نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمد بهاروند در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی، افزود: سرمای هوای آخر آبان در بعضی نقاط ساوه تا 20- درجه کاهش یافت و خسارت قابل توجهی به محصولات باغی و زراعی وارد کرد.

وی اظهارکرد: سرمازدگی زمانی اتفاق افتاد که درختان کاملابه خواب نرفته بودند و از طرفی با پایان یافتن بیمه محصولات دستورالعمل جدید ابلاغ نشده بود و این شرایط مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی با بیان این که در حوزه زراعت صد درصد و باغات 90درصد خسارت دیده ایم و محصول کلزا در این شهرستان در اثر سرمازدگی صد درصد خسارت دیده است، افزود: سطح زیر کشت این محصول در ساوه 500 هکتار و استعداد تولید هزار تن بوده است.

این مقام مسئول گفت: در حوزه محصولات باغی نیز باغات انار، انجیر، زیتون و انگور این شهرستان به وسعت 11 هزار و 542 هکتار و با استعداد 155 هزار تن محصول دچار سرمازدگی شده اند. در این بخش 600 میلیارد تومان خسارت ایجاد شده است.

بهاروند خاطرنشان کرد: متاسفانه محصول انار برداشت شده و ذخیره شده در انبارها نیز در اثر این سرما از بین رفته است.