آرشیو دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۹
جهان
۶

جانسون بعد از اتهام زنی ها به ریاض رفت

روزگذشته بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در چارچوب یک سفر منطقه ای وارد ریاض شد. این سفر چند روز پس از اتهام زنی های وی علیه عربستان و ایران مبنی بر شعله ور کردن جنگ های نیابتی صورت گرفت. محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در انگلیس به استقبال بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در فرودگاه بین المللی ملک خالد رفت. جانسون در آستانه این سفر گفت: ما رابطه مستحکمی با دوستانمان در عربستان و دیگر کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم از طریق تبادل فناوری های نظامی داریم.

این سفر در حالی است که دو هفته پیش بوریس جانسون در نشستی در رم عربستان را به سوءاستفاده از مذهب برای ایجاد جنگ نیابتی متهم کرد. به نوشته روزنامه گاردین، جانسون در نشست گفت وگوی مدیترانه (MED) گفت: «سیاستمدارانی هستند که مذهب را تحریف کرده و از نسخه های مختلف همان دین برای پیشبرد اهداف سیاسی خود سوءاستفاده می کنند. این یکی از بزرگ ترین مسائلی است که در کل منطقه وجود دارد. وی افزود: به همین خاطر هم هست که شاهد این همه جنگ نیابتی در منطقه هستیم. این برای من مایه تاثر است که داخل خود این کشورها رهبری قدرتمندی وجود ندارد.»

اظهارات جانسون در مورد نقش عربستان در ایجاد جنگ نیابتی در منطقه، وزارت خارجه انگلستان را بر آن داشت تا اعلام کند این اظهارات دیدگاه های فردی جانسون بوده و با سیاست رسمی انگلستان تناسبی ندارد. به دنبال آن وزارت خارجه انگلستان با صدور بیانیه ای تاکید کرد: لندن عربستان را متحد خود می داند و به دنبال تقویت روابط دوجانبه با این کشور است. جانسون، در واکنش به انتقادات شدیدی که علیه وی درخصوص گفته هایش علیه عربستان در جنگ یمن صورت گرفت متذکر شد از گفته های خود در این خصوص پشیمان نیست و حاضر به عذرخواهی از مقامات عربستان سعودی نشده است.

در بحبوحه این مشاجرات لفظی بود که ترزا می نخست وزیر انگلستان به منطقه سفر کرد و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس سخنانی تحریک آمیز بیان کرد. او گفت لندن کشورهای عربی را متحد خود می داند و از آنها در تقابل با ایران در منطقه حمایت می کند.

انگلستان یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح های عربستان سعودی بوده و در طول جنگ یمن به رغم این که ریاض مناطق مسکونی و بیمارستان ها و مدارس را بمباران کرده و بارها از سوی محافل بین المللی مورد انتقاد قرار گرفت، همچنان از این کشور حمایت تسلیحاتی می کند.