آرشیو پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۱۲
اقتصادی
۴

یک استاد اقتصاد:ضعف اجرایی دولت عامل بدتر شدن فضای کسب و کار است

یک اقتصاددان با بیان اینکه عامل بدتر شدن فضای کسب و کار طبق گزارش بانک مرکزی ضعف اجرایی دولت است و از نظر قوانین چیزی کم نداریم، گفت: 80 درصد فضای کسب و کار به برجام ارتباطی ندارد.علی نقی مشایخی در گفت وگو با فارس، در مورد اینکه چرا با وجود صعود رتبه ایران در جایگاه فضای کسب و کار جهانی طی سال های اخیر در آخرین گزارش بانک جهانی جایگاه ایران سه پله سقوط کرده است، اظهار داشت: کشور از لحاظ قانون و مقررات چیزی کم نداشته و قوانینی از جمله رفع موانع تولید رقابت پذیر، بهبود مستمر فضای کسب و کار، هیئت مقررات زدایی و ضوابط مربوط به این موضوع وجود دارد و گیر و اشکال اصلی اصلاح نشدن این فضا در مدیریت اجرایی دولت است.

این اقتصاددان تاکید کرد: به نظر می رسد مدیریت و قدرت اجرایی که باید امور مربوط به فضای کسب و کار را پیگیری کند وجود ندارد و یا ضعیف است.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه فضای کسب و کار مربوط به مسائل داخلی می شود، وزیر اقتصاد آن را به رفع تحریم ها و برجام پیوند می زند، تصریح کرد: به نظر می رسد بیش از 80 درصد فضای کسب و کار کشور مربوط به مسائل درونی است و به طور تخمینی کمتر از 20 تا 30 درصد آن به مسائل بیرونی و اقتصاد دنیا بازمی گردد. هر آنچه که در این زمینه باید رخ دهد، مربوط به مسائل داخلی بوده و باید ساماندهی شود.

مشایخی یادآور شد: از برنامه، قانون، هدف گذاری، مصوبات، هیئت دارای اختیار مقررات زدایی و نظایر آن در کشور به منظور حل مشکلات فضای کسب و کار کم نداریم، اما معلوم نیست، چرا اهداف این بخش محقق نمی شود، به نظر می رسد باید مسائل با جدیت پیگیری و راهنمایی بیشتری اتفاق بیفتد که اکنون این موضوع رخ نمی دهد.

وی تاکید کرد: توان اجرایی دولت را باید تقویت کرد، زیرا ضعف در این بخش مشهود است. این اقتصاددان در مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز تصریح کرد: در این زمینه نیز مدیریت اجرایی باید قوی شود و از دستگاه ها و مسئولان مربوط پیگیری کند تا پشتیبانی های لازم برای تحقق اهداف انجام شده اعمال شود و مانند فضای کسب و کار باقی نماند.