آرشیو پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۱۲
اقتصادی
۴

سرپرست مرکز نوغانداری کشور:درخواست برای خرید پیله ابریشم ایرانی زیاد است

سرپرست مرکز نوغانداری کشور از افزایش درخواست برای خرید پیله ابریشم ایرانی خبر داد.

علی اصغر داداش پور در گفت وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت تولید پیله کرم ابریشم در کشور، اظهار داشت: طی سه سال اخیر با اقداماتی که انجام شده، صنعت نوغانداری در کشور تا حد زیادی احیا شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: قیمت خرید تضمینی پیله کرم ابریشم در سال 93، 18 درصد، 94، 16 درصد و در سال 95، 10 درصد افزایش داشته است، به طوری که از 11 هزار تومان در سال 92 به 16 هزار و 610 تومان در هر کیلو در سال جاری رسیده است.

سرپرست مرکز نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کشش بازار داخلی در خرید پیله تولید شده گفت: جالب اینجاست که بازار امسال تمام پیله های تولیدی بخش خصوصی حتی بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده دولت خریداری کرده است و هیچ بار مالی برای دولت از این محل ایجاد نشده تا جایی که پیله تر کرم ابریشم بالاتر از کیلویی 21 هزار تومان به فروش رفته است.

داداش پور در پاسخ به اینکه چه عاملی با وجود کشش بازار داخلی سبب شده که در دهه اخیر صنعت نوغانداری به تعطیلی کشیده شود، گفت: در سال 80 تعرفه واردات پیله خشک 150 درصد بوده و تعرفه واردات نخ ابریشم 20 درصد ولی به یک مرتبه این رقم برای پیله خشک به 6 درصد و ابریشم خام به 10 درصد رسید.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت خرید تضمینی متناسب با نرخ رشد تورم نبوده تا جایی که با واردات بی رویه و قیمت پایین داخل برای تولیدکنندگان پیله کرم ابریشم این امر دیگر مقرون به صرفه نبوده است، اما اکنون ما به دنبال بازگرداندن موازنه تولید و واردات در کنار یکدیگر هستیم.

سرپرست مرکز نوغانداری کشور با تاکید بر اینکه درخواست برای خرید پیله ایرانی در داخل زیاد است، افزود: اکنون تعرفه واردات نخ ابریشم 15 درصد است که درخواست افزایش آن را دادیم.