آرشیو یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۸۴
فن آوری
۸

امنیت آنلاین

یک میلیارد حساب کاربری یاهو هک شد

یاهو اعلام کرد که احتمالا بیش از یک میلیارد حساب کاربران این شرکت در عملیات سایبری در سال 2013 هدف حمله هکرها قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، یاهو افزود که گمان می رود حمله سایبری یاد شده، جدا از حمله ای است که خبر آن در سپتامبر فاش شد و حدود 500 میلیون حساب کاربری را در سال 2014 تحت تاثیر قرار داده بود. بنا بر اعلام یاهو اسامی، شماره تلفن ها، گذرواژه ها و آدرس های ایمیل به سرقت رفته اما حساب های بانکی و مبادلات پولی در امان مانده است. این شرکت که شرکت خدمات تلفن همراه «ورایزن» امریکا در حال خریداری آن است، گفت: با مقام ها و پلیس همکاری نزدیکی دارد.ورایزن پیشنهاد 4.8 میلیارد دلاری (4 میلیارد و 800 میلیون دلار) برای خریداری یاهو داده و اخبار مربوط به حملات سایبری سوالاتی درباره این معامله پیش می آورد. یاهو روز چهارشنبه گفت که کاربران باید پسوردها و سوالات امنیتی خود را تغییر دهند.

تهدید جدی باج افزارهای هرمی

باج افزاری جدید، قربانیان را تشویق می کند که به رایانه های دیگر حمله کنند. این نوع باج افزار که با استفاده از یک سیستم ابتکاری برای افزایش واگیر به بدافزارها کشف شده است با پیشنهاد تخفیف به صورت هرمی، قربانیان را به مهاجم تبدیل می کند.

به گزارش ایسنا، به کاربرانی که به بدافزار «زمان پاپ کورن» (Popcorn Time)آلوده شده اند، پیشنهاد می شود فایل های خود را با پرداخت پول نقد باز کنند اما آنها گزینه دومی نیز دارند که توسعه دهندگان از آن به عنوان راه کثیف یاد می کنند و آن هم دادن لینک بدافزار به دیگران است. آنها می گویند: اگر دو یا چند نفر این فایل را از طریق لینکی که می دهید نصب کنند، ما فایل هایتان را به صورت رایگان رمزگشایی می کنیم. پاپ کورن هم مانند بسیاری از باج افزارها، فایل های کلیدی روی هارد دیسک کاربران آلوده را رمزگذاری می کند و و وعده رمزگشایی را تنها به آن دسته از کاربران که باج پرداخت کنند یا دیگران را آلوده کنند می دهد. این نرم افزار در دست توسعه است اما اگر به صورت کامل منتشر شود، روش توزیع نوآورانه اش می تواند آن را به یکی از انواع گسترده این نوع بدافزار تبدیل کند.