آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۵
صفحه اول
۱

دور دنیا

شورای امنیت اعزام ناظران به حلب را تصویب کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی مبنی بر اعزام ناظران بین المللی به حلب را تصویب کردند.

این قطعنامه خواستار نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه مناطق باقی مانده شرق حلب می شود. طرح نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه شرق حلب پیشتر از سوی فرانسه مطرح شد، اما روسیه با مخالفت با برخی مفاد آن، اعلام کرد که این قطعنامه را وتو می کند.

مسکو در مقابل، پیش نویس دیگری را مطرح کرد که مفاد آن چندان علنی نشده است. گفته می شود طرفین در نهایت بر سر یک متن واحد به توافق رسیده اند. / رویترز

دستگاه قضایی فرانسه کریستین لاگارد را محکوم کرد

دادستانی فرانسه روز دوشنبه کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول را در پرونده موسوم به «تاپی» مجروم شناخت و وی را محکوم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، لاگارد متهم است که در انجام وظایف خود به عنوان وزیر دارایی در سال 2008 در جریان پرونده برنارد تاپی اهمال کرده است. وی دولت فرانسه را مجبور کرده است به این بازرگان فرانسوی طبق رای دادگاه حدود 400 میلیون یورو خسارت بپردازد.

924 نفر در ترکیه به اتهام همکاری با پ.ک.ک دستگیر شدند

وزارت کشور ترکیه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروهای امنیتی در یک هفته اخیر طی 213 عملیات در سراسر ترکیه 924 نفر را به اتهام ارتباط، همکاری و همدستی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دستگیر کرده اند.در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این عملیات 24 پناهگاه پ.ک.ک تخریب و مقادیر زیادی مهمات و بمب دستی کشف و منهدم شده است. / ایرنا

57 خبرنگار طی سال 2016 کشته شده اند

«خبرنگاران بدون مرز» با انتشار گزارشی اعلام کرد: طی سال 2016 دست کم 57 خبرنگار در سراسر جهان حین فعالیت کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه مدافع آزادی مطبوعات در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که در میان این 57 خبرنگار؛ 15 نفردر سوریه، ده نفر در افغانستان، 9 نفر در مکزیک و پنج نفر دیگر در عراق کشته شده اند. با این که تعداد خبرنگاران کشته شده طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته ده نفر کاهش پیدا کرده است، گروه خبرنگاران بدون مرز، علت این کاهش را خروج خبرنگاران از کشورهای بسیار خطرناکی چون سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و بروندی می داند.