آرشیو چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۶
سیاسی
۲

سفر روحانی به آسیای مرکزی و قفقاز

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، دیروز در مسکو برگزار شد و وزرای خارجه سه کشور در پایان نشست سه جانبه خود در بیانیه ای از استقلال و تمامیت ارضی سوریه حمایت کردند.

به گزارش تسنیم، این سه کشور در بیانیه خود تاکید کردند که بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش ها برای حل این بحران طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل صحه می گذارند. ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به عنوان ضامنین موافقت نامه ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضان در آینده حاصل خواهد شد، ابراز و از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت کردند تا همین کار را کنند. وزرای امور خارجه اعلام کردند بر اهمیت گسترش و تعمیم آتش بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابه جایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق دارند.

همچنین بی. بی. سی به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نوشت که ایران، روسیه و ترکیه آماده اند برای رسیدن به توافقی درباره بحران سوریه، بین بشار اسد و مخالفان او میانجیگری کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در این نشست با اظهار امیدواری به برقراری آتش بس در سوریه اعلام کرد: راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و بحران این کشور تنها در چارچوب راه حل سیاسی قابل حل خواهد بود. وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: تهران، مسکو و آنکارا طی پنج روز گذشته با موفقیت غیرنظامیان را از شرق حلب خارج کرده و شرایط خروج شبه نظامیان را تسهیل کرده اند.

نبرد قاطع و بیرحمانه علیه تروریسم

وزیر امور خارجه روسیه نیز در نشست سه جانبه مسکو اعلام کرد: تلاش روسیه این است که در نشست با ایران و ترکیه، گام های موثری برای پایان دادن به اوضاع کنونی در سوریه مشخص کند. سرگئی لاوروف با تاکید بر این که جنگ علیه تروریسم باید قاطع و بیرحمانه باشد، گفت: تلاش ها برای ارتباط دادن حملات تروریستی به حمایت مسکو از دمشق در جنگ سوریه علیه تروریسم غیرقابل قبول است و هدف از این گونه تلاش ها محافظت از تروریست هاست.