آرشیو چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۶
جهان
۶

تنفر و جنایت در قلب قاره سبز

آلمان و سوئیس در آستانه برگزاری عید کریسمس، شاهد وقوع حملات کم سابقه تروریستی خونین بودند.

به گزارش پایگاه خبری اشپیگل، شامگاه دوشنبه در برلین، کامیونی در یک مرکز گردشگری نزدیک کلیسای گیدشتنیس با سرعت وارد بازار پرازدحام کریسمس برایتشاید پلانز در خیابان شارلوتنبرگ شد و بشدت با عابران برخورد کرد. بنابر اعلام پلیس آلمان، حمله به بازار کریسمس عمدی بوده است. گروه تروریستی داعش، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. آنگلامرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفت، کشورش باید این حمله را تروریستی تلقی کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آن را یک جنایت توصیف کرد و یک مقام ایالتی در زارلند آلمان هم اعلام کرد که کشورش در وضعیت جنگی است.

پلیس آلمان، شمار قربانیان را 12 کشته و 50 مجروح اعلام کرد. یک شاهد عینی به شبکه خبری سی ان ان گفته، این تریلی با سرعت نزدیک به 40 مایل بر ساعت وارد بازار شده و تا لحظات پایانی تصادف، سرعتش را کم نکرده بود. روزنامه آلمانی ولت گزارش داده، راننده دستگیر شده تریلی، اصالتا پاکستانی است.

در خبری دیگر در جریان تیراندازی شامگاه دوشنبه نزدیک مرکز اسلامی زوریخ سوئیس در خیابان آیس الی، یکی از خیابان های اصلی شهر دست کم سه نفر زخمی شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس سوئیس خبر داد، جسد فردی که نزدیک مرکز اسلامی کشف شده، از آن مهاجم مسلحی است که سه نفر از نمازگزاران این مرکز را به ضرب گلوله مجروح کرد. وقوع حملات خونین در آلمان و سوئیس اتفاقی بسیار کم سابقه است. این در حالی است که این دو کشور تاکنون از دسترسی عملیات گروه های تروریستی دور بوده اند.