آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۳۷۰۱
اقتصاد
۵
بازار

طلاثبات خود را حفظ کرد

تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو، همچنان به عنوان مهم ترین عامل در پایین نگه داشتن نرخ طلای جهانی عمل می کند. البته تاثیر افزایش نرخ بهره امریکا، تنها قیمت طلارا در صورت مبادله با دلار پایین می آورد اما در بازارهای داخلی با توجه به آنکه ارزش دلار تقویت می شود، تاثیرات کاهنده قیمتی خود را نمایان نمی کند.

رویترز در گزارشی نوشت که کاهش ارزش دلار موجب شد تا قیمت طلااندکی افزایش یابد. اما در عین حال احتمال در پیش بودن افزایش های بیشتر نرخ بهره در امریکا در سال آینده، در مسیر ثبت هفتمین کاهش هفتگی متوالی را غیرممکن ندانست. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلاروز گذشته با یک دلار افزایش به 1131 دلار رسید. قیمت طلای امریکا نیز 2/0 درصد افزایش داشت و به 1133 دلار رسید. سفارشات جدید ثبت شده برای کالاهای سرمایه ای ساخت امریکا در ماه نوامبر بیش از حد انتظار افزایش داشته است. دیگر آمارهای منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه سوم سال بیش از حد انتظار بوده است. اما تعداد شهروندان امریکایی که هفته گذشته برای دریافت حق بیکاری ثبت نام کرده اند به بالاترین رقم 6 ماه گذشته رسیده و هزینه های مصرفی نیز در ماه نوامبر افزایش کمی را تجربه کرده است. هلن لائو، تحلیلگر بازار طلادر این باره گفت: «خیلی سخت است بخواهیم مسیر حرکت قیمت طلادر کوتاه مدت را حدس بزنیم.» وی افزود، قیمت طلاممکن است بر حسب نوسانات بازار ارز حرکت کند.

انتشار آمارهایی بیشتر از وضعیت مساعد اقتصاد امریکا می تواند فدرال رزرو را متقاعد کند که زودتر از قبل دست به افزایش مجدد نرخ بهره بزند. افزایش نرخ بهره موجب دلسرد شدن سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار طلامی شود. ارزش دلار اوایل هفته جاری به بالاترین رقم 14 سال گذشته رسید و این در افت قیمت طلاموثر بود. شاخص دلار دیروز 1/0 درصد کاهش یافته و به 980/201 رسیده است. حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلااز ماه نوامبر تاکنون بیش از 12 درصد کاهش یافته است.

در رابطه با تحولات قیمتی طلا، رییس اتحادیه طلاو جواهر تهران تصریح کرد که قیمت جهانی طلادر هفته گذشته با ثبات همراه بود اما نوسانات بازار سکه و طلادر داخل تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار گرفت.