آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۱۸
صفحه آخر
۱۲

اعتراض های مردم ژاپن بالاخره جواب داد: آمریکا 4 هزار هکتار از اراضی تحت اشغال خود را در ژاپن پس داد

سالها اعتراض مردم ژاپن نسبت به اشغال هزاران هکتار از زمین های این کشور توسط ارتش آمریکا، سرانجام نتیجه داد و ایالات متحده بالاخره مجبور شد بخشی از این زمین ها را به ژاپنی ها بازگرداند.

هزاران هکتار از زمین های «اوکیناوا» ژاپن که سالها در دست آمریکایی ها بود در مراسمی به مردم این جزیزه بازگردانده شد. سفیر آمریکا در ژاپن و برخی از مقامات نظامی آمریکا در این مراسم حضور داشتند. «کندی» سفیر آمریکا در ژاپن اما در این مراسم گفته: «مراسم امروز رخدادی مهم در ائتلاف آمریکا و ژاپن است. این مراسم از این جهت اهمیت دارد که ما چهار هزار هکتار از اراضی اوکیناوا را به دولت ژاپن و مردم اوکیناوا باز می گردانیم.» لازم به ذکر است، بازگرداندن این اراضی، بیست درصد از اراضی مورد استفاده ارتش آمریکا را در ژاپن کم می کند. این کار اجازه می دهد تا نسل های آینده، ساکنان و گردشگردان اوکیناوا از فضای آن بهره مند شوند.

در این مراسم قرار شد که آمریکا حدود 4 هزار هکتار از زمین ها را به ژاپنی ها پس دهد. این جابجایی را می توان بزرگ ترین عقب نشینی توسط آمریکایی ها در ژاپن پس از 1972 دانست.استفاده نظامی آمریکا از زمین های اوکیناوا سال هاست که باعث نگرانی مردم این شهر شده است، تا جایی که این ماه یکی از هواپیماهای نظامی این سایت در جنوب غربی این شهر دچار سانحه شد و سقوط کرد. اتفاقی که موجب خشم اهالی اوکیناوا شد.آنها نگران وقوع حادثه در مناطق پرجمعیت و آسیب رسیدن به مردم هستند.به گزارش رسانه های ژاپنی، «تاکشی» استاندار اوکیناوا در این مراسم حضور پیدا نکرد تا مخالفت خود را با حضور نظامی ژاپن در جزیره چشم بادامی ها نشان دهد. گفتنی است حضور نظامی آمریکا در ژاپن سال هاست که با تظاهرات ها و اعتراضات خیابانی مردم این کشور مواجه است. تجاوز نظامیان آمریکایی به زنان و دختران ژاپنی، سقوط هواپیماهای آمریکایی روی خانه های مردم و کشته شدن مردم و... از جمله دلایل مخالفت های مردمی است.