آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۸
ایران
۱۵

تکرار تهدید محیط زیست کردستان با تانکرهای سوخت

در کمتر از دو هفته بار دیگر محیط زیست کردستان مورد تهدید واقع شد و در محور سنندج به مریوان یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی واژگون شد.

به گزارش مهر،جاده مریوان که این روزها به جاده ای پر خطر و مرگبار تبدیل شده است، در هفته گذشته شاهد چپ شدن دومین تانکر حامل سوخت بود. این تانکر صبح روز پنجشنبه، دوم دی به علت جدا شدن کابین از اتاق در جاده مریوان و نزدیک به دریاچه زریبار چپ شد و بار دیگر نگرانی از ورود مواد حامل تانکر به آب دریاچه و آلوده کردن آن را ایجاد کرد.

سرهنگ عیسی گوهری، فرمانده پلیس راه کردستان با بیان این که این تانکر نفتکش که حامل نفت گاز بود، در کیلومتر ده جاده مریوان به سمت مرز باشماق واژگون شد، گفت: علت این حادثه ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

وی با بیان این که در این حادثه هیچ کس آسیب ندید،افزود: با تلاش نیروهای خدمات رسان راهداری و نیز محیط زیست، چاله ای برای جمع آوری سوخت این تانکر حفر شده تا از نشت آن به داخل دریاچه زریبار جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم درباره تهدید این حادثه برای دریاچه زریبار گفت: با اطلاع رسانی سریع به ماموران حفاظت از محیط زیست مریوان، مردم و سازمان های مردم نهاد، از وقوع یک حادثه زیست محیطی جلوگیری شد.

عبدالوحید ریاضی فر با قدردانی از مشارکت مردم، افزود: این حادثه به دلیل نبود جرثقیل کشنده با کندی مهار شد، با این حال خطری زیست بوم این تالاب را به لحاظ آلودگی به مواد نفتی، تهدید نمی کند، زیرا با ایجاد خاکریزها از سرایت مواد نفتی به داخل آب اصلی دریاچه جلوگیری شد.

پیش از این روزنامه جام جم درخصوص خطرناک بودن جاده مریوان سنندج، به دلیل تردد زیاد تانکرهای حامل سوخت عراقی در محوری کم عرض و غیراستاندارد (چه برای محیط زیست و چه از نظر تصادف با وسایل شخصی) گزارشی تهیه و این خطر را به مسئولان مربوط گوشزد کرده بود. مسئولان در آن گزارش از احداث جاده ای جایگزین و بی خطر خبر داده بودند.