آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۸
جهان
۶

بودجه نظامی عربستان 50 میلیارد و 800 میلیون دلار

عربستان سعودی در سال 2016، حدود 279 میلیارد ریال سعودی (3/74 میلیارد دلار) کسری بودجه داشت. اما ظاهرا این موضوع سبب نشده تا این کشور برای جنگ یمن در سال 2017 برنامه ریزی نکند. با این که صحبت هایی برای خروج این کشور از باتلاق یمن در جریان است، وزیر دارایی سعودی در آخرین اظهارات خود از باز بودن فاکتور جنگ یمن در بودجه 2017 خبر می دهد. در عین حال این اظهارات نشان از آن دارد که عربستان نسبت به پایان جنگ در یمن امید چندانی ندارد.

محمد الجدعان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان هزینه جنگ یمن در بودجه 2017 عربستان با بیان این که فاکتور جنگ یمن در بودجه کشورش باز است، ادعا کرد: هزینه های عربستان برای دفاع از مرزها و خاک خود و همچنین کمک به مردم یمن حد و مرز ندارد. به گزارش پایگاه خبری الیمن الان، دولت سعودی از 21 ماه قبل تجاوز زمینی، هوایی و دریایی خود به یمن را ادامه می دهد و این در حالی است که این جنگ تاکنون بیش از 11 هزار کشته و ده ها هزار زخمی به جا گذاشته است.عربستان برای افزایش 7/6 درصدی هزینه های جنگی خود در سال 2017 برنامه ریزی کرده است تا بودجه نظامی آن به 191 میلیارد ریال سعودی معادل 50 میلیارد و 800 میلیون دلار برسد.

برزیل شریک 2 جنایتکار

در حالی که تا چند روز اخیر صحبت از دو کشور صادرکننده تسلیحات به عربستان و شراکت آمریکا و انگلیس در جنایت سعودی در یمن بود، اما این روزها صحبت از برزیل و استفاده از تسلیحات این کشور در کشتار مردم یمن نیز به گوش می رسد. در همین رابطه یک گروه بین المللی حقوق بشر ریاض و متحدانش را متهم می کند که درحمله به یمن از مهمات ساخت برزیل استفاده می کنند. به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس گروه دیدبان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد: شواهد و مدارکی یافته است که نشان می دهد عربستان سعودی و متحدانش در حمله های هوایی روز 6 دسامبر (16 آذر ماه) به چند مدرسه در شهر صعده شمال یمن، از بمب ها و راکت های ساخت برزیل استفاده کرده اند.