آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۸
دانش
۷
گجت ها

پایش کیفیت آلودگی هوا در خانه

آلودگی هوا پدیده ای آشنا برای بسیاری از ماست. با وجود این که بسیاری از ما آلودگی هوا را با دود وسایل نقلیه شهری یکی می گیریم، واقعیت این است که آلودگی هوا درون محیط خانه گاهی می تواند برابر و حتی بیشتر از آلودگی هوای بیرون از خانه باشد. وجود وسایل و مواد مختلف در خانه موجب تولید انواع مواد شیمیایی و حتی سمی در هوای خانه می شود. جالب اینجاست که نتایج پژوهشی نشان داده مقدار این آلودگی در هوای محیط بسته خانه گاهی می تواند به پنج برابر آلودگی هوای محیط بیرون نیز برسد. همچنین کیفیت پایین مواد آلاینده موجود در هوای محیط منزل، یکی از عوامل ایجاد یا تشدید مشکلاتی نظیر آلرژی، آسم، اگزما و نیز مشکلات خواب است.

آگاهی از میزان کیفیت هوای محیط بسته خانه اهمیت زیادی دارد و اور (Awair) می تواند برایتان سودمند باشد. اور گجتی هوشمند است که با استفاده از حسگرهای ویژه، کیفیت هوای محیط را ارزیابی کرده و این اطلاعات را به گوشی هوشمند کاربر منتقل می کند.

به طور کلی، اور به ارزیابی میزان پنج مولفه اصلی کیفیت هوای محیط های بسته یعنی دما، رطوبت، دی اکسید کربن، موادشیمیایی (ترکیبات آلی فرار) و نیز گرد و غبار موجود در هوا می پردازد. میزان دقیق هر یک از این موارد در اپلیکیشن اختصاصی اور نمایش داده می شود. همچنین سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز در هر یک از این مواد، نشانگر استاندارد بودن هشدار یا خطرناک بودن میزان آن در محیط مورد نظر است.

اما اگر میزان هر یک از این مواد بیشتر از حد استاندارد بود چه باید کرد؟ اور برای این مشکل نیز راه حلی در آستین دارد. اپلیکیشن اور می تواند توصیه هایی برای کاهش میزان آلاینده ها و سایر مواد نامطلوب در کیفیت هوای خانه ارائه کند. همچنین امکان استفاده همزمان از چند دستگاه اور در اتاق ها و بخش های مختلف خانه وجود دارد. این دستگاه بویژه برای خانواده های صاحب فرزندان کم سن، افراد سالمند و نیز افرادی که دچار مشکلات مختلف تنفسی هستند سودمند است. اور اکنون 99 دلار (حدود 391هزار تومان) قیمت گذاری شده است.