آرشیو یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۹
ایران
۱۵

احیای تالاب «گندمان»

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بروجن از آبگیری کامل و احیای تالاب بین المللی گندمان استان چهارمحال و بختیاری در پی بارش های اخیر خبر داد. براساس اعلام سازمان هواشناسی چهارمحال وبختیاری، میزان بارندگی در سال زراعی جاری 161 میلی متر گزارش شده است.

مرتضی منصوری در گفت وگو با ایرنا افزود: پاییز و زمستان به عنوان فصل آبگیری تالاب است و با آبگیری کامل این تالاب به مرحله احیا رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سطح آب تالاب در فصل تابستان به میزان 40 درصد از وسعت 980 هکتاری کاهش یافته بود که بارش های اخیر، سطح تالاب را به طور کامل آبگیری و پر کرد.وی با بیان این که تالاب بین المللی گندمان آب چاه های کشاورزی هشت روستای پایین دست را تامین می کند، گفت: در فصل بهار و تابستان، میزان آب این تالاب به حداقل می رسد.

منصوری به ایجاد بندهای خاکی برای احیای تالاب اشاره و عنوان کرد: محیط بانان و جوامع محلی در زمان بارندگی به هدایت آب های سطحی برای احیای تالاب اقدام می کنند. وی ادامه داد: در دو تالاب گندمان و چغاخور، یخ زدگی کامل نداشته ایم و اگر هم بوده جزیی است.رئیس محیط زیست شهرستان بروجن تصریح کرد: در فصل مهاجرت زمستانه پرندگان آبزی به تالاب های استان بیش از 150 هزار پرنده به این منطقه مهاجرت می کنند.به گفته وی در بین پرندگان، گونه های سرسفید و چند گونه نادر دیگر مشاهده شده است.تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی ضلع شمال شرقی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن واقع است. این تالاب در فهرست ده تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.