آرشیو دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۰
اقتصادی
۴

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران: 40 میلیون اصله درخت شمشاد 300 ساله از بین رفت

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت: در 5 سال گذشته 45 گونه آفت در سطح 350 هزار هکتار جنگل های شمال طغیان کرده که برای سلامت انسان نیز بسیار خطرناک است.

به گزارش فارس، هادی کیادلیری در همایش تبیین سیاست های حفاظت از جنگل ها و طرح استراحت جنگل، اظهار داشت: جنگل ها طی 10 سال اخیر با مشکلاتی مواجه شده اند و باید به این نکته توجه کرد که هر یک درختی که قطع می شود، یک گام به سمت بیابانزایی می رویم و جنگل احتیاج به استراحت دارد.

وی افزود: در پنج سال اخیر با طغیان 45 گونه آفت در سطح 350 هزار هکتار از جنگل های شمال رو به رو بوده ایم که برخی از آنها حتی برای سلامت انسان نیز بسیار خطرناک است و حتی ممکن است در آینده، صنعت گردشگری را با مشکل مواجه کند.

به گفته کیادلیری، میزان آتش سوزی جنگل ها در مجموع طی 10 سال اخیر به 190 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی به اهمیت گونه های گیاهی جنگل های شمال کشور اشاره کرد و گفت: شمشاد یکی از درختان بومی جنگل های ایران است که ما 40 میلیون اصله از این درخت 300 ساله را طی سال های گذشته از دست داده ایم و مرگ ومیر دسته جمعی درختان نشان دهنده نابودی اکوسیستم جنگل های ما و فرسایش بسیار شدید است.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران به این نکته هم اشاره کرد که 130 رودخانه و تالاب در کشور از جنگل ها تغذیه می شوند که اکثرا اکنون از حالت دائمی به صورت فصلی تغییر کرده اند.

وی بهره برداری بیش از حد از جنگل ها را تهدیدی برای حفاظت از منابع جنگلی کشور برشمرد و گفت: در کشور خشکی مانند ایران، جنگل های شمال مانند کمان ابرویی بیش نیست و اگر بهره برداری از سفره های آب های زیرزمینی باعث خشکسالی در کشور شده، از بین رفتن یخچال های طبیعی در قسمت های شمالی نیز سبب خشکسالی در آینده خواهد شد.

کیادلیری در مورد ضرورت استراحت و تنفس جنگل ها گفت: استراحت جنگل، تنها عدم بهره برداری چوب نیست، بلکه باید سالم سازی هم اتفاق بیفتد.

سازمان جنگل ها و مراتع طی سه سال اخیر طرح احیای جنگل ها، تنفس و استراحت جنگل را در دستور کار قرار داده که در این طرح بهره برداری از چوب جنگل ها و یا اجرای طرح های عمرانی که به مناطق حساس جنگلی آسیب می رساند، ممنوع می شود.