آرشیو چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۲
سیاسی
۲

قیام مردم ایران در 9 دی

رئیس مجلس شورای اسلامی 9 دی 1388 را قیام ملی اعلام کرد و گفت: مردم بعد از مسایل داخلی و خارجی فتنه 88 پاسخ مناسبی به دشمنان نظام دادند.

علی لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: مسئولان فعلی امریکا که با ارسال نامه هایی ادعا کرده بودند می خواهیم مسائل را حل کنیم یک مرتبه 180 درجه تغییر رفتار دادند و همان ها وبعضی کشورهای اروپایی شروع به اقدامات ایذایی علیه ایران کردند و برای ایجاد مشکل برای ملت ما حریص شدند.

آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری هم هدف فتنه گران در سال 88 را براندازی نظام جمهوری اسلامی و جایگزینی حکومت سکولار زیر نظر آمریکا دانست.

آیت الله جنتی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما، حماسه حضور مردم در 9 دی را معجزه دانست و گفت: کسانی که می خواهند ابعاد این حضور حماسی را بررسی کنند باید ابتدا ریشه های فتنه را بررسی کنند و فتنه گران خارجی و عناصر فتنه گر در داخل را که ایادی خارجی ها بودند، بشناسند. وی گفت: ابتدا باید دانست که فتنه گران چه اهداف و خواسته هایی داشتند و اگر این اهداف تحقق می یافت چه حوادث دیگری پیش می آمد. همه کسانی که درباره 9 دی صحبت می کنند باید به این مبانی توجه داشته باشند.دبیر شورای نگهبان افزود: اساسا مساله انتخابات مطرح نبود، بلکه مساله نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و براندازی آن مطرح بود. جنتی با بیان این که سران فتنه از آشوبگران تبری نجستند، گفت: آنان باید در حصر بمانند و واقعا دفاعی از آنان نمی توان کرد.

غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه هم با بیان این که هنوز خیلی از ابعاد این روز تاریخی روشن نشده است، عنوان کرد: 9 دی 88 نقطه عطفی در انقلاب ما بود که باید برای آیندگان بماند و مرتب تفسیر شود.

وی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما اظهار کرد: باید زمینه هایی که مسائل سال 88 را ایجاد کرد روشن شود؛ چرا که شاید در نسل های آینده برخی متوجه این اتفاقات نباشند و دشمنان هم شاید بخواهند آن را کمرنگ کنند.