آرشیو چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۲
صفحه آخر
۲۰

کالباس، آسم را تشدید می کند

محققان اعلام کرده اند خوردن مداوم گوشت فرآوری شده مانند ژامبون و کالباس می تواند بیماری آسم را تشدید کند.

مهر نوشت، محققان فرانسوی با بررسی هزار نفر از مبتلایان به بیماری های تنفسی دریافتند کسانی که بیشتر گوشت فرآوری شده خورده اند، 76 درصد در معرض تشدید علائم بیماری تنفسی شان بوده اند که شامل مشکلات تنفسی، فشار در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس می شود.

گوشت های فرآوری شده حاوی مقدار زیادی ماده شیمیایی موسوم به نیتریت است تا از فاسد شدن آن جلوگیری کند. این گوشت ها احتمال ابتلابه دیگر بیماری های مزمن از جمله سرطان، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و بیماری های مزمن ریوی را افزایش می دهد.

دکتر ژن لی، محقق این مطالعه می گوید: «بتازگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) این گوشت ها را به عنوان مواد سرطان زا طبقه بندی کرده است.» با توجه به آمارWHO، 235 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلابه آسم هستند. محرک های رایج عبارت است از: محرک در محیط داخلی مانند غبار و موی حیوانات خانگی، محرک در محیط بیرونی مانند گرد و غبار یا دود سیگار و محرک شیمیایی در محل کار.

براساس تحقیقات صورت گرفته، کسانی که در هفته یک بار یا کمتر گوشت فرآوری شده می خوردند، 14 درصد، کسانی که در هفته یک تا چهار بار گوشت فرآوری شده می خوردند، 20 درصد و کسانی که در هفته چهار وعده یا بیشتر از این نوع گوشت ها مصرف می کردند، 22 درصد علائم آسم شان تشدید شده بود.