آرشیو پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۳
اقتصادی
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران: مشکل اساسی فعالان اقتصادی عدم تثبیت نرخ ارز است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز و تک نرخی کردن آن دو خواسته فعالان اقتصادی از دولت است، گفت: بانک مرکزی ابزار تک نرخی کردن ارز را دارد.

غلامحسین شافعی در گفت وگو با فارس گفت: تثبیت و تک نرخی بودن نرخ ارز در برنامه ریزی های اقتصادی و برای فعالان اقتصادی دارای اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: فعالان اقتصادی در برنامه ریزی های صادراتی و وارداتی باید بتوانند به طور منطقی یک آینده حداقلی را در برنامه خود پیش بینی کنند. وی تصریح کرد: مشکل اساسی فعالان اقتصادی عدم تثبیت نرخ ارز است.

شافعی با بیان اینکه فعالان اقتصادی دو خواسته از دولت دارند، گفت: اولین خواسته جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز و حرکت به سمت تثبیت ارز و خواسته دوم هم ارز تک نرخی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ ارز فصلی و موقتی است، گفت: اصولاتصنعی نگه داشتن نرخ ارز کار درستی نیست و باید قبول کرد که باید بر اساس واقعیت های اقتصادی پیش رفت. وی افزود: بالاخره شرایط روزی به سمت واقعیت های اقتصادی پیش می رود و منجر به پریدن فنر فشرده قیمت ارز می شود.

شافعی گفت: از آن طرف هم حتما باید سیاست هایی را اعمال کرد که غیر از منطق اقتصادی نرخ ارز بالانرود و در این رابطه هم بانک مرکزی می تواند اعمال سیاست کند.