آرشیو پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۳
جامعه
۱۷

پایان نامه از دوره کارشناسی حذف می شود

پایان نامه باشد یا نباشد؟! این سوال شاید بارها در ذهن دانشجویانی که بعد از چند سال تحصیل، به خوان تحویل پایان نامه رسیده اند تکرار شده باشد. موضوعی که وقتی کنار بحث داغ پایان نامه فروشی و تقلب های کوچک و بزرگ صورت گرفته در این زمینه قرار می گیرد، آن را به یکی از دغدغه های مهم آموزش عالی کشور تبدیل می کند.

به گزارش جام جم، برای آنهایی که با این دغدغه روزگار می گذرانند، دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی یک خبر جدید داشت؛ خبری که از حذف پایان نامه از مقطع تحصیلی کارشناسی حکایت می کرد و ریشه هایش به جلسه 790 شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسید؛ جلسه ای که به ریاست حسن روحانی برگزار شد.

با این که برخی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری به اشتباه خبر حذف پایان نامه را به دوره کارشناسی ارشد، ربط دادند و دل خیلی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی با شنیدن این خبر خوش شد، اما با پیگیری های جام جم، دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حذف پایان نامه را تنها از دوره کارشناسی تائید کرد.

اسحاقی در توضیح بیشتر گفت: به این دلیل که در بعضی رشته های کارشناسی همانند عمران، هنر، معماری و... برای این که دانشجوها فارغ التحصیل شوند الزام به تهیه پایان نامه کارشناسی وجود دارد، اما از آنجا که عده ای از آنها توانمندی های لازم برای انجام کارهای پژوهشی را ندارند و معمولابا مشکلاتی مواجه می شوند و در برخی موارد تنظیم این پایان نامه ها توسط موسسات سودجو صورت می گیرد، آموزش عالی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه می شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد درخصوص وضع پایان نامه ها بویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی برخی مقررات تغییر کند چراکه ضرورتی به تهیه پایان نامه وجود ندارد.

در همین زمینه محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: این موضوع مورد تاکید وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بود و ابلاغ آن نیز در جلسه آینده صورت خواهد گرفت.