آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۳۹۸
صفحه آخر
۲۴
یک نکته از هزاران

درباره منشور حقوق شهروندی - 8

عدالت در توزیع خدمات عمومی

دکتر محمد فاضلی (استاد دانشگاه بهشتی)

من تلاش می کنم هر روز درباره یکی از حقوق تصریح شده در منشور حقوق شهروندی بنویسم. نوشته ها و گفته های ما درباره حقوق شهروندی در عصری که همگان از طریق شبکه های اجتماعی می توانند وارد گفت وگوی فراگیر شوند، موثر خواهد بود. اگر مایل بودید شما هم این نوشته ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

روز هشتم

ماده 8- اعمال هرگونه تبعیض ناروا بویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت های شغلی و آموزشی ممنوع است. دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیض ناروا و محرومیت از حقوق شهروندی خودداری کند.

بحث

جامعه عادلانه بر بستر فرصت های عادلانه برای همگان محقق می شود و برخی از بنیادی ترین فرصت ها برای افراد از مسیر خدمات عمومی که دولت ها فراهم می کنند ایجاد می شود. دولت ها با فراهم کردن آموزش، بهداشت، خدمات شهری، خدمات حمل و نقل، یارانه های مختلف، امنیت، ایجاد دسترسی به برخی امکانات رفاهی، ایجاد دسترسی به اطلاعات و بسیاری خدمات دیگر بر فرصت های زندگی افراد تاثیر می گذارند. فقر و غنای شهروندان علاوه بر آنکه تابع درآمدهایشان است، از دسترسی به خدمات عمومی نیز ناشی می شود. تبعیض در دسترسی به خدمات عمومی، فرصت های زندگی شایسته را از افراد می گیرد و به بازتولید فقر و غنا می انجامد.

حق مردم است که مجموعه خدمات عمومی را که دولت ها در اختیار شهروندان قرار می دهند بشناسند و از شیوه توزیع آنها اطلاع کامل داشته باشند. مردم همچنین حق دارند از تضمین عدالت در توزیع این گونه مواهب مطمئن شوند. توزیع این گونه مواهب باید به توانمندسازی ضعیف ترین اقشار اجتماعی کمک کند بنابراین تضمین عدالت به معنای توزیع یکسان نیست.