آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۳۹۸
اقتصادی
۶

سرمایه گذاری 4 میلیارد یورویی ایتالیا در راه آهن ایران

مدیر کل امور بین الملل راه آهن با بیان اینکه تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در عرصه ریلی ایران اعلام آمادگی کرده اند، از نهایی شدن تعدادی از قراردادها و رسیدن به مراحل پایانی مذاکرات در برخی دیگر از توافق ها خبر داد. به گزارش ایسنا، عباس نظری در نشست خبری درباره آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان، توضیح داد: در کریدور شمال به جنوب ما یک حلقه مفقوده مهم داریم که آن حدفاصل رشت تا آستاراست. با رسیدن این مسیر می توان انتظار داشت توان ریلی ایران در این عرصه به شکلی جدی افزایش یابد.

به گفته وی، پس از آنکه پل ریلی آستارا به آستارا افتتاح شود با باراندازی که در این منطقه تعریف خواهد شد امکان افزایش سه میلیون تنی ظرفیت حمل بار در راه آهن به وجود خواهد آمد.

مدیر کل امور بین الملل راه آهن با اشاره به دستور رئیس جمهوری آذربایجان برای تامین 500 میلیون دلار منابع اعتباری لازم برای تکمیل مسیر رشت به آستارا، عنوان کرد: با رسیدن این منابع که حدود نیمی از هزینه ساخت این طرح بزرگ را تامین می کند، می توان انتظار داشت شرایط در راه آهن شمال غربی ایران بهبود جدی پیدا کند.

نظری از نهایی شدن مذاکرات ابتدایی با کشور ایتالیا برای سرمایه گذاری چهار میلیارد یورویی در راه آهن ایران خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، این کشور سرمایه گذاری مستقیم خود را در دو خط سریع السیر ریلی قم به اراک و تهران به همدان انجام خواهد داد و همچنین در حوزه تامین ناوگان راه آهن سریع السیر نیز حضوری جدی خواهد داشت.