آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۹
معارف
۸

اهمیت ظاهر در اسلام

در روایت است که امام معصوم می فرمایند: اگر دو نفر بر سر ثواب نماز جماعت اختلاف کنند و هر کدام دوست داشته باشد که خودش ثواب امامت جماعت را حائز شود، می فرمایند ببینید کدام یک از دو امام، اقرء است؛ یعنی قرائتش بهتر است. اگر در قرائت مساوی بودند ببینید کدام یک افقه است، اگر باز مساوی بودند، ببینید کدام یک زودتر برای طلب علم مهاجرت کرده، اگر باز مساوی بودند ببینید کدام یک مسن تر است و در نهایت حضرت می فرمایند: اگر باز هم مساوی بودند ببیند کدام یک «اصبح وجها» است یعنی چهره زیباتری دارد، او را امام جماعت خود قرار دهید. با اینکه جمال ظاهری امر اختیاری نیست اما در این روایت برای آن حساب باز شده است. نظایری هم برای آن وارد شده است مثل «علیکم بالحسان من الظئوره» یعنی دایه های زیباروی را برای شیر دادن به فرزندانتان انتخاب کنید. «فان اللبن یعدی» یعنی شیر باعث انتقال خلفیات و خلقیات به بچه است.

درهر حال جمال و بلکه تجمل(اظهار زیبائی و جمال) مطلوب شرع انور است. حضرت به جوانی فرمودند: موهای تو بر عهده تو حقی دارند. اگر موهای سرت را می خواهی نگهداری باید به تمیزی و زیبایی آنها اهمیت بدهی. موهایت را شانه بزن. اگر در دسترس تو آینه ای نیست، با نگاه کردن در آب آنها را شانه بزن. خودت را آراسته نگهدار. حضرت فرمود: سرت را برس و الا کوتاه کن.

رسول خدا بر سر مبارک روغن می زدند و می فرمودند: «علیکم بدهن البنفسج فان له فضلاعلی الادهان کفضلی علی سائر الخلق». یعنی بر شما باد استفاده از روغن بنفسج که برتری آن بر دیگر روغن ها مانند برتری من بر سایر خلائق است.(قرب الإسناد، ابی العباس عبدالله بن جعفر الحمیری، ص118)

کانال رسمی آیت الله سید حسن عاملی

https://telegram.me/seyed_hasan_ameli