آرشیو شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۰
صفحه آخر
۱۲

خسارت سنگین تویوتا 5 دقیقه پس از تهدید توئیتری ترامپ

غول خودروسازی ژاپن 5 دقیقه پس از توئیت تهدیدآمیز «دونالد ترامپ» بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرد.

شرکت های بزرگ خودروسازی در آمریکا همچون فورد، جنرال موتورز و تویوتا به دلیل هزینه های بالای کارگران و برقراری کارخانه در داخل آمریکا علاقه زیادی به ایجاد خطوط تولید در مناطقی دارند که برای آنها هزینه کمتری داشته باشد و بعد از اتمام ساخت آن را به آمریکا منتقل کنند. در این بین بهترین گزینه کشور مکزیک است. مکزیک نه تنها دارای نیروی کار بسیار ارزان است بلکه از لحاظ جغرافیایی به آمریکا نزدیک است و این نزدیکی باعث می شود که بعد از ساخت ماشین ها با قیمت کمتری به آمریکا برسند.

این سیاست گذاری اما به مذاق «ترامپ» خوش نیامده است، وی که خوی تجارت و معامله گری اش را نمی تواند کنار بگذارد حتی به متحدین سنتی آمریکا نیز حمله می کند. او معتقد است که تولید مصرفی مردم آمریکا باید در خاک آمریکا ساخته شود تا با این اقدام کارگران بیشتری مشغول به کار شوند. حتی اگر تولید به ضرر کارخانه هایی همچون تویوتا تمام شود. وی درطول مناظرات انتخاباتی خود «فورد» و «جنرال موتورز» را به باد انتقاد گرفته و گفته که آنها اگر می خواهند فروش داشته باشند باید در آمریکا تولید کنند.

پس از انتقاد «ترامپ» فورد و جنرال موتورز سیاستشان را تغییر دادند و برای در امان ماندن از گزند ترامپ خطوط تولیدی خارج از کشور را تعطیل کردند. «تویوتا» اما در این بین هنوز مقاومت می کند. آنها که از قبل خطوط مونتاژی را در ایالت «باهای» مکزیک داشتند اعلام کرده بودند که قصد تولید بیشتر در خطوط مونتاژ مکزیک را همزمان با آغاز سال جدید میلادی دارند. مطلبی که باعث خشم ترامپ شده است.وی با توئیت مطلبی چند خطی، ناراحتی خود را نشان داده است: «تویوتا اعلام کرده که قصد افتتاح خط مونتاژ جدید در باها را دارد تا خودروهای مورد نیاز آمریکایی ها را بسازد. به هیچ وجه! ماشین ها را یا در آمریکا بسازید و یا مبلغ زیاد مالیات مرزی را پرداخت کنید.»

این توئیت ترامپ تاثیر منفی بر بازار تویوتا داشت. به نوشته ایندیپندنت، «تنها پنچ دقیقه بعد از این یادداشت، تویوتا اعلام کرد مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون دلار ضرر کرده است. » اقدامی که نشان داد ترامپ دوست و دشمن نمی شناسد و حتی امکان دارد متحدان قدیمی اش را به خاطر اختلافات طبیعی متحمل ضرر های کلان کند.