آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۳
صفحه آخر
۲۴
نگاه - 3

پیگیر توسعه همه جانبه

دکتر سروش دباغ (استاد فلسفه اخلاق)

ساعاتی پیش خبر فوت جناب هاشمی رفسنجانی را شنیدم؛ خدایش رحمت کند. هر چند می توان به مشی سیاسی آقای هاشمی در دهه های 60 و 70 شمسی انتقادات متعددی در حوزه های فرهنگ و سیاست داشت، اما به نظرم طی سال های اخیر، کارنامه کاملا قابل قبولی از خود بر جا گذاشت و با وجود ناملایمات، ثابت قدم و با اعتماد به نفسی مثال زدنی، ایده های سیاسی خود را در جامعه پی می گرفت و دلش برای توسعه همه جانبه کشور می تپید.

گرچه هاشمی رفسنجانی در دهه 70 دلمشغول توسعه اقتصادی بود، اما در دهه های 80 و 90 به نظر می رسید که دلمشغول توسعه متوازن باشد. در این سال ها او دیپلماسی جهانی را می فهمید و با اندیشه مبتنی بر مصالح ملی، به برقراری رابطه متوازن و راهگشا با دیگر کشورها می اندیشید.

او به نیکی دریافته بود که دوران شعارهای بدون پشتوانه سپری شده و اگر خود روزگاری و خصوصا در دهه 60 از این مشی حمایت می کرد، اما در 10 یا 15 سال آخر، در دهه های 80 و 90، مشخصا روش او این بود که از این مشی فاصله بگیرد و نگاهی متوازن و متعادل داشته باشد.

بعد از درگذشت او، اکنون روزگار سختی برای کسانی است که دلمشغول وضعیت کنونی کشور هستند و دل در گرو توسعه همه جانبه و پایدار ایران دارند. چراکه در سال های اخیر از مقبولیت برخوردار بود.

شوربختانه اکنون او نقاب در خاک کشیده و دستش از دنیا کوتاه شده و به نظرم در جهان مبهم و پرتلاطم کنونی رفتن او بسیار زود بود. خدایش بیامرزد.

برای خانواده ایشان صبر بر این مصیبت را به دعا خواستارم و امیدوارم مرام و مشی سیاسی ایشان که عبارت بود از توسعه همه جانبه و متوازن، به همت سیاستمداران و با وجود تندبادهای ناموافق در آینده نه چندان دور در کشور محقق شود.