آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۳
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

آیا عکس برداری رادیولوژی خطرناک است؟

دکتر مهرداد پنج نوش (رئیس انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت)

زنی 27 ساله ام که برای پوسیدگی های عمیق دندان هایم تحت نظر دندان پزشک هستم. متاسفانه در طول مدت درمان مجبور شده ام چندین مرتبه عکس رادیولوژی از دندان هایم بگیرم. لطفا مرا راهنمایی کنید که تهیه عکس های مکرر و اشعه ایکس ناشی از آنها خطرناک است یا خیر؟

طبیعی است که هر روش درمانی در کنار سودی که برای بیمار دارد، می تواند آثار جانبی هم داشته باشد. ازاین رو، با مقایسه سود و زیان هر روش درمانی می توانیم ریسک استفاده از آن را بپذیریم یا آن را رد کنیم.موضوعی که در بحث رادیولوژی مطرح می شود استفاده از اشعه ایکس است که می تواند در طولانی مدت روی سلول ها تاثیر گذاشته و به سرطانی شدن آنها منجر شود. از این رو بسیاری از افراد در هنگام تهیه عکس رادیولوژی نگران می شوند اما باید بدانید که در هنگام رادیولوژی، از حداقل اشعه ایکس که ما را به تشخیص برساند، استفاده می شود. هرچند این مقدار با توجه به مشکل، در افراد مختلف متفاوت است اما باز هم مقدار آن ناچیز است. درواقع میزان این اشعه در هنگام تهیه عکس های دندان پزشکی از اشعه ای که در یک مسافرت

2ساعته با هواپیما به بدن می رسد بسیار کمتر است.موضوع دیگری هم که در این بحث مطرح است، در معرض خطر بودن بافت های در حال رشد بدن است. درواقع ممکن است جنین درحال رشد، هنگام تهیه عکس رادیولوژی از زنان باردار در معرض خطر قرار گیرد. البته در دندان پزشکی اشعه به ناحیه سر و صورت می تابد و مقداری که به شکم می تابد بسیار ناچیز است اما باز هم توصیه می شود در هنگام بارداری فقط در مواقع اورژانس و با استفاده از جلیقه سربی عکس تهیه شود.