آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۳
جهان
۲۰

پایان گروگان گیری وزیردفاع توسط نظامیان شورشی ساحل عاج

الحسن واتارا، رئیس جمهوری ساحل عاج در یک نشست خبری، از توافق با نظامیان شورشی و پایان دادن به درگیری های مسلحانه و آشوب در شهرهای بزرگ این کشور خبر داد و گفت: هیاتی به ریاست ریچارد دونواهی، وزیر دفاع با نمایندگان نظامیان شورشی در شهر «بواکی» دیدار کرده و خوشبختانه دو طرف به توافق رسیده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، وی ادامه داد: دولت موافقت کرده تا مطالبات نظامیان شورشی در زمینه اوضاع معیشتی و شرایط کار را در دستور کار قرار دهد. ما از نظامیان می خواهیم که به پادگان های خود بازگردند.»

خبرگزاری رویترز بامداد دیروز یکشنبه گزارش داده بود، وزیر دفاع ساحل عاج که برای مذاکره با شورشیان به شهر «بواکی» رفته بود، برای ساعاتی توسط آنها گروگان گرفته شد. اما واتارا گفت، همه چیز بخوبی تمام شده و دو طرف به توافق رسیده اند. رویترز نیز در خبر تکمیلی خود از آزاد شدن وزیر دفاع این کشور خبر داد. رئیس جمهوری ساحل عاج همچنین گفته است، حاضر است حقوق نظامیان این کشور را بالابرده و برای آنها مسکن تامین کند و امکانات رفاهی آنان را افزایش دهد.

شورش نظامیان در ساحل عاج روز جمعه گذشته در اعتراض به سطح درآمد و دستمزدها آغاز شد و بسرعت چند شهر بزرگ از جمله «ابیجان»، پایتخت پیشین و بزرگترین شهر این کشور را در برگرفت و به نگرانی ها درباره احتمال آغاز جنگ داخلی دیگری در ساحل عاج دامن زد. شورشیان روز جمعه با سرپیچی از فرماندهان خود، انبارهای مهمات را اشغال و شروع به تیراندازی کردند. ساحل عاج تا سال 2011 درگیر بحران سیاسی و جنگ داخلی بود و پیشتر نیز مشاهده شده که نظامیان عمدتا مخالف دولت، دست به شورش هایی برای بهبود وضعیت معیشتی خود زده اند.