آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۳
جهان
۲۰

دو خط خبر

دوره زمانی فعالیت دادگاه های نظامی در پاکستان که دو سال پیش و پس از حادثه حمله تروریستی مرگبار به مدرسه ای در شهر پیشاور، با هدف اجرای سریع و قاطع روند محاکمه تروریست ها تشکیل شد، روز گذشته به پایان رسید و دولت تصمیمی برای تمدید فعالیت این دادگاه ها ندارد.

در دومین سالگرد حمله تروریستی به مجله «شارلی ابدو» و فروشگاه «هایپرکشه» در فرانسه، چند صد نفر از مردم این کشور، شنبه شب با تجمع در یکی از میدان های پاریس، به قربانیان این حوادث ادای احترام کردند.

«ژان دیو لو دریان» وزیر دفاع فرانسه گفت: آسیب پذیری فرانسه در مقابل حملات سایبری کشورهای خارجی کمتر از امریکا نیست؛ از همین رو ارتش فرانسه بودجه لازم برای مقابله با آنها را افزایش می دهد.

«جو بایدن» معاون اول باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، به یکی از اعضای سنا گفته است، پس از پایان کارش در کاخ سفید به دانشگاه پنسیلوانیا بازمی گردد تا علاوه بر فعالیت سیاسی، تحقیقاتش را در رابطه با سرطان ادامه دهد.

یک فرد مسلح با تیراندازی به سمت خودروی حامل یک مقام کنسولی امریکا در «گوادالاجارا» دومین شهر بزرگ مکزیک، وی را زخمی کرده است. پلیس فدرال امریکا 20 هزار دلار پاداش برای دریافت اطلاعات در مورد فرد تیرانداز گذاشته است.

در بحبوحه تغییر قدرت در امریکا و کره جنوبی، کره شمالی به دنبال تکمیل ساخت یک موشک بالستیک است که برد آن بتواند اواخر 2017 یا اوایل 2018 به خاک امریکا برسد.

پس از نصب مجسمه ای از زنان «آسایشگر» کره جنوبی (زنانی که در جریان جنگ جهانی دوم توسط نظامیان ژاپن مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند) مقابل سفارت ژاپن در سئول، یک روحانی بودایی کره ای نیز در واکنش به توافق

توکیو – سئول بر سر این موضوع، خود را به آتش کشید که در وضعیت جسمانی نامساعدی به سر می برد.

یک دادگاه نروژی رای «نقض حقوق بشر و اعمال رفتار غیرانسانی» علیه «آندرس بریویک» عامل قتل عام سال 2011 نروژ را مورد بازبینی قرار می دهد؛ البته صدور این حکم بسیاری از خانواده های قربانیان به قتل رسیده توسط این جنایتکار را خشمگین کرد.