آرشیو شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۵
اخبار کشور
۱۰

با مصوبه مجلس؛ وظایف دولت برای حفاظت از محیط زیست در برنامه ششم تعیین شد

نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه وظایف دولت برای حفاظت از محیط زیست را تعیین و تصویب کردند.

به گزارش فارس در جریان رسیدگی به مواد مراعا مانده لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 48 این لایحه را پس از بحث و بررسی با 173 رای موافق، 5 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد اقداماتی را برای حفاظت از محیط زیست از جمله نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط زیست (SEA) در سیاست ها و برنامه های توسعه ای و ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) پروژه ها و طرح های بزرگ کلیه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی بر اساس شاخص ها، ضوابط و معیارهای پایداری محیط زیست انجام دهد.

اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مناسب از تالاب های کشور با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی و جوامع محلی، تهیه و تدوین و اجرای برنامه های عمل حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست و گونه های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات وحش کشور با رویکرد بهره گیری از ظرفیت های داوطلبانه اشخاص حقیقی و حقوقی زیست یار مانند سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی از دیگر الزامات دولت برای حفاظت از محیط زیست است.

دیگر مصوبات نمایندگان

نمایندگان در برنامه ششم توسعه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال کشور را ممنوع کردند.

خبر دیگر این که مجلسی ها در مصوبه ای در لایحه برنامه ششم توسعه نحوه هزینه کرد درآمدهای حاصل از بخش معدن را تعیین و تصویب کردند.

نمایندگان در برنامه ششم توسعه همچنین دولت را مکلف کردند با همکاری سایر قوا به گونه ای برنامه ریزی و اقدام کند که ورود کالای قاچاق در طول سال های اجرای برنامه، سالانه حداقل 10 درصد کاهش یابد.

نمایندگان مجلس در برنامه ششم تمامی دستگاه های اجرایی از جمله وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی را مکلف کردند که در طول اجرای برنامه، در پروژه های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند.

بهارستان نشین ها همچنین در مصوبه ای در برنامه ششم توسعه مقرر کردند فرآیندهای تولیدی و خدماتی قبل از تولید نهایی محصولات کشاورزی فرآوری نشده بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف شوند.