آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۷
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

دبیر جشنواره تئاتر فجر از افزایش مشکل تراشی آمریکا نسبت به قبل خبر داد

آمریکا در عرصه فرهنگ هم برجام را زیر پا گذاشت

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت که آمریکا نسبت به سال های گذشته برای ورود هنرمندان خارجی به ایران، مشکل تراشی بیشتری می کند.

به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، روز گذشته با حضور سعید اسدی دبیر، پیمان شریعتی دبیر اجرایی و فهیمه پناه آذر مدیر روابط عمومی این جشنواره برگزار شد.

اسدی، دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در این نشست، در پاسخ به انتقاد خبرنگار کیهان نسبت به کم توجهی به مضامین استراتژیک و انقلابی در بخش بین الملل این جشنواره گفت: انتخاب آثار خارجی در تئاتر بسیار دشوار است چون باید با فرهنگ ما تطابق داشته باشد. البته در این بخش، نمایش هایی با مضامین هدف توجه ما حضور دارد. از جمله نمایش «پرنده قرقی» از کشور اسپانیا که موضوع آن ظلم به مهاجران در غرب است. همچنین نمایشی از کشور عراق در این جشنواره حضور دارد که بازتاب شرایط امروز این کشور است. ضمن اینکه رویکرد اصلی ما در بخش بین الملل معرفی ایران فرهنگی به جهان در عرصه تئاتر است.

وی همچنین از افزایش فشار آمریکا برای جلوگیری از ورود هنرمندان خارجی به ایران خبر داد که نشان می دهد دولت آمریکا در عرصه فرهنگ نیز برجام را زیر پا می گذارد. اسدی در این باره اظهار داشت: متاسفانه مصوبه اخیر دولت آمریکا برای تحریم افرادی که به ایران سفر می کنند باعث شد که برخی از گروه های تئاتری که قصد حضور در این جشنواره را داشتند از سفر به ایران صرف نظر کنند.

اسدی همچنین درباره نمایش های سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: در این دوره از جشنواره 130 نمایش اجرا دارند که از این میان، 111 نمایش داخلی و 19 اثر از کشورهای دیگر هستند.از میان آثار داخلی، 62 اثر از تهران و 49 اثر از دیگر شهرها اجرا دارند ضمن اینکه میانگین سنی کارگردان های حاضر در جشنواره 36 سال است. جوان ترین کارگردان حاضر در جشنواره 21 سال و مسن ترین آنها 71 سال سن دارند.

گفتنی است، سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می شود.