آرشیو چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۹
صفحه آخر
۱۲

عامل قتل عام مردم در باشگاه شبانه اسلامبول دستگیر شد

عامل حمله به باشگاه شبانه اسلامبول که 39 نفر را کشته بود دستگیر و به جرم خود اعتراف کرد. روزنامه «حریت» چاپ ترکیه از دستگیری «عبدالقدیر ماشاریپوف»، عامل کشتار 39 تن در جریان حمله به یک باشگاه شبانه در اسلامبول خبر داد. این تروریست اهل ازبکستان ظاهرا در محله «اسن یورت» اسلامبول دستگیر شده است. فرماندار اسلامبول در این باره گفته: «عامل حمله که یک شهروند ازبکستانی است و در افغانستان آموزش دیده به جرم خود اعتراف کرده و به همراه او یک مرد عراقی و دو زن آفریقایی نیز دستگیر شده اند.» گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و گفته «انتقام مداخله نظامی ترکیه در سوریه را گرفته است.»

«واصف شاهین» استاندار اسلامبول اما در این مورد اعلام کرده: «متهم حمله به کلوپ شبانه رینا در اسلامبول پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرده و اثر انگشت وی نیز با اثر انگشت موجود در محل حادثه همخوانی دارد.» در همین حال، «نومان کورتولموش»، معاون نخست وزیر ترکیه اظهار داشت که عامل حمله به این باشگاه شبانه با یک سازمان اطلاعاتی به طور حرفه ای تعامل داشته است. وی خاطرنشان کرده «به نظر می رسد عامل حمله نه تنها از جانب یک سازمان تروریستی حمایت می شده بلکه پای یک نهاد اطلاعاتی نیز در این ماجرا در میان است.» حمله مسلحانه به این باشگاه اواسط ماه گذشته میلادی رخ داد که طی آن دستکم 39 نفر کشته و 69 نفر هم زخمی شدند.

«اوزتورک یلماز» معاون حزب «جمهوری خلق» و مسئول روابط خارجی این حزب و کنسول سابق ترکیه در موصل هم در گفت و گو با تسنیم اعلام کرده، «سیاست خارجی حزب حاکم «عدالت و توسعه» برای صفر کردن مشکلات ترکیه با همسایگانش شکست خورده است و خودشان هم به این وضعیت اسفبار اعتراف می کنند.» وی با اشاره به «تلاش های اردوغان برای تغییر نظام سیاسی ترکیه» گفته: «سیستم «ریاستی» برای ترکیه از سر تا پا اشتباه است.» پارلمان ترکیه در راستای طرح اردوغان برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی در حال تغییر قانون اساسی است. مخالفان معتقدند این اقدام راه را برای دیکتاتوری اردوغان هموار می کند.