آرشیو یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۴۲
صفحه آخر
۱۲

گزارشگر ویژه سازمان ملل: برخلاف تصور عموم فقر در عربستان بیداد می کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور «فقر شدید و حقوق زنان» پس از سفر به عربستان اعلام کرد، بر خلاف تصور عمومی در این کشور مناطق فقیرنشین زیادی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «گزارشگر ویژه سازمان ملل برای سومین بار طی سی سال گذشته به عربستان سفر کرد. آخرین سفر او به عربستان مربوط به هشت سال قبل بود. بیشتر سعودی ها اعتقاد دارند که کشورشان عاری از فقر است اما واقعیت این است که مناطق به شدت فقیری در همه شهرهای بزرگ و مناطق حومه ای دور وجود دارد و شاهد اهمال گسترده ای در مورد مشکلات اقتصادی بسیاری از غیرسعودی های مقیم هستیم.» در سال 2002 برای اولین بار «شاهزاده عبدالله» ولیعهد وقت عربستان به وجود فقر در این کشور اذعان کرد.

طبق این گزارش، از آن زمان برنامه های دولتی آغاز شد و جمعیت های خیریه نیز شکوفا شده اند تا در امور فقرا فعالیت کنند. «فیلیپ آلستون» گزارشگر ویژه سازمان ملل «نظام حمایت اجتماعی برای مبارزه با فقر» را که از سوی دولت سعودی ارائه شده است آمیخته ای از برنامه های ناکارآمد، ناپایدار، با هماهنگی اندک و بدتر از همه، «ناموفق در ایجاد حمایت اجتماعی جامع از کسانی که نیاز شدید دارند» عنوان کرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل این را هم اضافه کرد که «مقامات دولتی عربستان در دیدار با من به انتقاد از برنامه حمایت اجتماعی پرداختند و به نظر می رسد تلاش های واقعی برای اصلاح این نظام انجام می دهند.»

«آلستون» همچنین از دولت سعودی خواست، برنامه حمایت اجتماعی را به عنوان حقی برای شهروندان به رسمیت بشناسد. وی درباره «بلندپروازی های عربستان در مورد جدول زمانی اصلاحات» نیز هشدار داده و آن را «غیر واقعی» خوانده است.

با وجود درآمدهای بالای نفتی، شاهزاده های سعودی با خوشگذرانی و عیاشی و راه انداختن جنگ علیه دیگر کشورها زمینه ساز ایجاد فقر در عربستان شده اند. برخی آمارها نشان می دهد که 80 درصد از سعودی ها در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و داشتن خانه در این کشور به یک «رویا» تبدیل شده است. همچنین میزان فقرا در این کشور بین 20 تا 39 درصد گزارش شده است.