آرشیو یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۴۲
صفحه آخر
۱۲

انتقاد تند میانمار از تلاش کشورهای اسلامی برای نجات مسلمانان روهینگیا!

میانمار از میزبانی مالزی و تلاش کشورهای اسلامی برای برگزاری نشست و محکوم کردن جنایات علیه مسلمانان در این کشور به شدت انتقاد کرد.

«نجیب رزاق» نخست وزیر مالزی در نشست سازمان همکاری اسلامی که روز پنجشنبه در کوالالامپور برگزار شد، از میانمار خواسته بود تا حمله، کشتار و رفتارهای تبعیض آمیز علیه مسلمانان روهینگیا را پایان دهد. وزارت خارجه میانمار اما با انتشار بیانیه ای و در واکنش به این اقدام مالزی، اعلام کرد: «این مایه تاسف است که مالزی این نشست را برگزار کرده و کوالالامپور به دنبال سوء استفاده از این بحران برای دستیابی به منافع سیاسی خود است. دولت میانمار اقدامات لازم را برای محافظت از جان و امنیت مردم در برابر حملات خشونت آمیز افراط گرایان، اتخاذ کرده است.»

مسلمانان ساکن میانمار از دیرباز مورد آزار دولت میانمار بوده اند، که در این میان مسلمان در ایالت راخین بیشترین حجم این خشونت ها و اذیت ها را متحمل شده اند. طی سال های اخیر هزاران مسلمان کشته، مجروح و آواره شده اند، بسیاری از خانه ها، سرپناه ها و حتی مساجد آنها تخریب و به آتش کشیده شده است. دولت مورد حمایت غرب در میانمار، سیاست کوچ اجباری مسلمانان این کشور را در پیش گرفته و از دادن حق شهروندی به صدها هزار مسلمان این کشور نیز خودداری می کند. دولت های همسایه میانمار نیز حاضر به پذیرش مسلمانان میانماری نیستند. از آغاز موج جدید خشونت ها در میانمار علیه مسلمانان از اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون هزاران نفر کشته شده اند و سازمان ملل هم اعلام کرده که بیش از 65 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریخته اند.

خبر دیگر آنکه، در حالی که پردامنه ترین انتقادات بین المللی متوجه میانمار است، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس به این کشور سفر کرده است. وی در ملاقات خود با «آنگ سان سوچی»، ضمن ابراز علاقه به دولت میانمار گفته که انگلیس دوستی دیرینه ای با میانمار دارد و حمایت کامل خود را از این کشور اعلام می دارد!