آرشیو یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۴۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

متخصص ژنتیک: ازدواج فامیلی ممنوع نیست

متخصص ژنتیک گفت: طبق آمار موجود تنها دو درصد ازدواج های غیرخویشاوندی در سطح جهان منجر به دنیا آمدن کودکی که دارای بیماری ژنتیکی است شده است اما در ازدواج های فامیلی احتمال ابتلابه این بیماری ها چهاردرصد است. داریوش فرهود در خصوص محدوده ازدواج های فامیلی به فارس گفت: موضوع ازدواج های فامیلی یکی از مسائلی است که امروزه در کشور ما بسیار مشاهده می شود و آمارها نشان می دهد در شهرهای بزرگ کشور حدود 20 درصد ازدواج ها فامیلی است اما در شهرهای کوچکتر و روستاها به دلیل شرایط فرهنگی و اقلیمی 50 درصد ازدواج ها از نوع خویشاوندی تراز اول بوده است.

فرهود ادامه داد: اگر نوعی بیماری خاص در خانواده ای رواج دارد و در نسل های مختلف مشاهده شده است لازم است از ازدواج خویشاوندی جلوگیری شود، به طور مثال اگر ببینیم در خانواده ای 8 نفر از بیماری خاصی رنج می برند مسلما احتمال خطر در ازدواج فامیلی بیشتر خواهد بود، اما اگر این موضوع در خانواده ها مشاهده نشد ازدواج مشکلی ایجاد نمی کند.

وی افزود: طبق آمار موجود تنها دو درصد ازدواج های غیرخویشاوندی در سطح جهان منجر به دنیا آمدن کودکی که دارای بیماری ژنتیکی است شده است اما در ازدواج های فامیلی احتمال ابتلابه بیماری چهار درصد است که می توان با انجام مشاوره های ژنتیک این خطر را به نزدیک صفر کاهش داد. این ادعا که با اصلاح ژن پدر و مادر می توان بیماری نوزاد را مهار کرد ادعای کذب است.

این متخصص ژنتیک در خصوص ازدواج افرادی که دارای کم خونی هستند، اظهار داشت: اگر زوجی که دارای کم خونی از نوع فقر آهن هستند با هم ازدواج کنند خطری فرزند آنها را تهدید نمی کند و لازم است در دوران بارداری مادر با متخصص تغذیه مشاوره انجام دهد. اما اگر آنها دچار نوع خاصی از کم خونی مثل تالاسمی مینور باشند، لازم است برای پیشگیری از بیماری فرزندشان مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج انجام دهند.