آرشیو یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۲
اقتصاد
۴

افزایش سهم صندوق توسعه ملی به 30درصد درآمد نفت

قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی یابد

در حالی که دولت در لایحه بودجه سال96، سهم صندوق توسعه ملی را برخلاف سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، به 20 درصد کاهش داده بود، با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، این سهم به 30 درصد افزایش یافت.

با وجود این که در هفته جاری مجلس تعطیل است، اما کمیسیون تلفیق بودجه درحال بررسی لایحه بودجه سال آینده است و دیروز هم تعدادی از مواد این لایحه را تصویب کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96، در لایحه دولت مقرر شده بود 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد، اما براساس مصوبه کمیسیون، 30 درصد از این درآمدها به صندوق توسعه ملی اختصاص یافت. همچنین کمیسیون بر اساس سیاست های کلی 5/14 درصد از درآمدهای نفتی را به شرکت نفت، 3 درصد از درآمدهای نفتی را به مناطق محروم، نفتخیز و گازخیز اختصاص داد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس در تشریح مصوبات این کمیسیون افزود: در سال آینده 5 درصد از قیمت فروش فرآورده های نفتی بدون افزایش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان، به توسعه پالایشگاه ها اختصاص داده می شود.

محمدمهدی مفتح در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه96 اظهار کرد: با وجود این که در هفته جاری مجلس تعطیل است، اما کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی بودجه سال آینده است.

مفتح خاطرنشان کرد: صد هزار میلیارد تومان از کل درآمد نفت بعد از کسر موارد مذکور در بودجه عمومی لحاظ می شود بنابراین قیمت نفت در بازار به هر صورتی تعیین و اگر در مجموع درآمد نفت بیش از پیش بینی ها باشد، مازاد این درآمد باید به حساب ذخیره ارزی اختصاص یابد که بیانگر این است دولت نمی تواند کاهش درآمد مالیاتی را از افزایش درآمدهای نفتی جبران کند.

وی گفت: علاوه بر موارد مذکور مقرر شد 5 درصد از قیمت فروش فرآورده های نفتی بدون افزایش قیمت بنزین برای مصرف کننده به توسعه پالایشگاه ها اختصاص داده شود.