آرشیو دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۷۲۷
اقتصاد
۴
پولی

طی 9 ماهه سال جاری

تسهیلات اعطایی شبکه بانکی بیش از 43 درصد افزایش یافت

تسهیلات پرداختی بانک ها طی 9 ماهه سال جاری به بخش های اقتصادی مبلغ 38 هزار و 245 میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 5/43 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی به تمام بخش های اقتصادی کشور 115 هزار و 960 میلیارد تومان بیش از سال گذشته بوده است. تسهیلاتی که در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش های اقتصادی طی 9 ماهه سال جاری پرداخت شده به رقم 245 هزار میلیارد تومان بالغ می شود که در مقایسه با 77 هزار و 370 میلیارد تومانی که سال گذشته پرداخت شده، 1/46 درصد رشد کرده است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 9 ماهه سال 1395 نیز، 90 هزار و 640 میلیارد تومان اعلام شد که معادل 37 درصد کل منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی است.

از سوی دیگر 110 هزار و 760 میلیارد تومان هم تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 8/81 درصد آن در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک ها در سال جاری است.همچنین 238 هزار و 202 فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره 465 میلیون تومان پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش ها است. در ضمن در بخش خدمات تعداد سه میلیون و 117 هزار و 802 فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره 48 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت شده است.

از ابتدای سال جاری بنا بود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید اختصاص پیدا کند که گفته ها حاکی از پرداخت شدن بخش مهمی از این مبلغ است. به هر روی برخی از کارشناسان معتقدند تزریق نقدینگی در شرایط فعلی تداوم همان سیاست هایی است که در سال های پس از جنگ وجود داشت و بیش از تحریک بخش تولید به افزایش تورم ناشی از افزایش نقدینگی منجر شد. به نظر می رسد در شرایط کنونی هم مسوولان بانک مرکزی و سیاستگذاران کلان کشور هیچ راهکار و مفر دیگری برای رونق اقتصادی ندارند و از همین جاست که دوباره پرداخت تسهیلات برای تحریک عرضه و تقاضا به سیاست اصلی دولت تبدیل می شود. حال باید منتظر ماند و دید که این بار نتیجه این رویکرد رونق خواهد بود یا تورمی افسارگسیخته.