آرشیو چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۴۵
اقتصادی
۴

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: رشد سودهای موهوم در نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شواهد و قرائن نشان می دهد، شناسایی انواع مختلفی از سودهای موهوم در نظام بانکی روبه تزاید است.

به گزارش مهر، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در ششمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری، با طرح این موضوع که امروز شواهد و قرائن نشان می دهد، شناسایی انواع مختلفی از سودهای موهوم در نظام بانکی روبه تزاید است اظهار داشت: شناسایی سود روی مطالبات مشکوک الوصول و مسئله دار، معاملات صوری و ساختگی دارایی ها و نیز عدم ذخیره گیری کافی برای مطالبات مشکوک الوصول ازجمله مهم ترین پدیده های رو به تزایدی است که ریشه در به کارگیری نادرست روش تعهدی ولی الله سیف در شناسایی درآمد دارد و اقلام انباشته مرتبط با آنها، امروز نفس بانک ها را به شماره انداخته است.

ولی اله سیف تاکید کرد: بر اینکه این قبیل اقدامات غیرحرفه ای هرچه سریع تر باید متوقف شود و ارکان نظارتی باید با آن برخورد حرفه ای داشته باشند و البته مدیریت بانک در قبال این اقدامات باید پاسخگو باشد.

وی افزود: پرداخت سود به سپرده ها با نرخ های نامتعارف، رفتار غیرمسئولانه دیگری است که سلامت و ثبات بانک و نظام بانکی را به مخاطره افکنده است.

سیف همچنین اعلام کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه دیماه، به 9/6 درصد رسیده و پیش بینی می شود که در طول سال 95 بعد از 25 سال تورم تک رقمی داشته باشیم که این دستاورد مهمی است. نرخ تورم متوسط سالانه منتهی به دیماه امسال هم 8/6 درصد است.

کمیجانی، معاون سیف نیز در همایش فوق، با اشاره به نرخ تورم دیماه عنوان کرد: نقدینگی موجود، تورم تک رقمی را تهدید می کند.

گفتنی است پیش از این مرکز آمار، نرخ تورم در 12ماه منتهی به دی ماه امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال را 6/9 درصد اعلام کرده بود.

گفته می شود یکی از نشانه های بی انضباطی مالی دولت یازدهم آمار نقدینگی است که همه رکوردها را درنوردیده و در سه سال و نیم گذشته بیش از دو برابر شده است.