آرشیو پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۱۸
زندگی: سلامت
۱۴
سلامت روان

چگونه در بحث ها حرفه ای رفتار کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با همسرتان یا یکی از اطرافیان بر سر موضوعی اختلاف نظر پیدا کرده باشید. این اختلاف نظر همیشه منطقی حل نمی شود و در برخی موارد به بحث های بی سرانجام منتهی می شود که می تواند منشا دلخوری باشد. گاهی حتی دلخوری هایی که به ظاهر ساده هستند در اثر نشخوارهای فکری، سلامت روانی را به خطر می اندازند. می توان هنگام بحث بدون ایجاد تنش روانی، چنان رفتار کرد که به نتیجه ای معقول رسید.

دکتر فرشاد نجفی پور در این باره به «ایران» می گوید: هنگام بحث و گفت و گو بهتر است مستند صحبت کنید و در گفتن مسائل و طرح نظرهایی که از قطعی بودن آنها مطمئن نیستید، مصر نباشید.

این روانشناس در ادامه می افزاید: برای کسب نتیجه مطلوب می توانید با طرح سوال های مختلف و البته با آرامش، طرف مقابل را وادار کنید آنچه را که در ذهن دارد، بیان کند. هنگام طرح سوال ها باید با هوشمندی سوالتان را انتخاب کنید.

وی با تاکید بر دوری از هرگونه پیشداوری و پرهیز از پافشاری بر نظرات خود، خاطرنشان می کند: برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است روی هیچ موضوع و نظری اصرار نکنید و مشروط نظر دهید تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. بهتر است بدانیم که همیشه حق با ما نیست و در طی یک گفت و گوی معقول می توان به نتیجه ای منطقی رسید.