آرشیو پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۶
جهان
۶

بازداشت های گسترده در سالگرد انقلاب مصر

روز گذشته سالگرد شروع انقلاب مردمی مصر در سال 2011 بود که به سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک منجر شد. به همین مناسبت از چند روز پیش پلیس و نیروهای امنیتی این کشور تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و به اشخاص یا گروه های مخالف اجازه هیچ گونه تظاهراتی داده نمی شود. برخورد با معترضان به این دلیل است که دولت پس از انقلاب مصر یعنی محمد مرسی از سوی نظامیان بار دیگر ساقط شده و هم اکنون یک دولت کودتا در این کشور حاکم است.

به گزارش رسانه های عربی، مناطق مختلف مصر بویژه میادین اصلی و مهم این کشور که نماد انقلاب به شمار می روند، همه ساله در آستانه انقلاب 25 ژانویه، صحنه تظاهرات و ناآرامی می شد، اما امسال هیچ خبری از این گونه صحنه ها نیست. با گذشت شش سال از انقلاب 25 ژانویه 2011، هیچ کدام از شعارهای انقلاب تحقق پیدا نکرده و مردم مصر همچنان با بحران بیکاری، گرانی و ناامنی دست و پنجه نرم می کنند. از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده اند.

به مناسبت سالگرد انقلاب مصر، محمد البرادعی، مدیرکل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاون سابق رئیس جمهور مصر با ارسال پیامی به جوانان گفت: این انقلاب افتخاری برای تمام مصری های آزاده است. البرادعی در صفحه خود در توییتر نوشت: ای جوانان! انقلاب شما در قلب جای گرفته... هرقدر هم زمان طولانی شود باز هم شما پیروز خواهید شد، زیرا آینده شماها هستید... انقلاب ژانویه از شما ربوده شد.

در خبری دیگر اعلام شد که عبدالفتاح السیسی روز سه شنبه در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا گفت وگو داشت. این دو بر تلاش مشترک و مقابله با تروریسم تاکید کردند. رئیس جمهور آمریکا نیز تلاش های قاهره را در مقابله با تروریسم و افراطی گری تحسین کرده است. السیسی تلاش می کند همزمان روابط خوبی با روسیه و آمریکا داشته باشد. ارتباط او با آمریکا در دوران باراک اوباما به دلیل کودتا علیه محمد مرسی تضعیف شده بود.