آرشیو شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۷
دانش
۷
دنیای ذهن

زبان مادری در اولین روزهای حیات

صبا مولوی شیرازی
منبع: iflscience

بچه ها همیشه در حال کسب اطلاعات از اطرافشان هستند و با جذب این اطلاعات کم کم دانش معنی داری از جهان برای خودشان می سازند، اما از چه سنی چه اطلاعاتی را می توانند جذب کنند؟ مطالعات اخیر نشان داده خیلی قبل از این که بچه ها شروع به حرف زدن کنند و حتی در ماه های اول زندگی اطلاعات خیلی مهمی از زبان مادریشان دریافت می کنند. حتی بچه هایی که پیش از شش ماهگی در کشور دیگری به فرزندخواندگی پذیرفته شده اند و هیچ گاه به زبان مادریشان صحبت نکرده اند هم بهتر از سایرین می توانند در بزرگسالی آن زبان را یاد بگیرند.

برای بررسی این موضوع پژوهشگران گروهی را که در کودکی از کره جنوبی به فرزندی پذیرفته شده بودند و با والدین هلندی و در هلند زندگی کرده بودند با گروه دیگری که هیچ گاه در معرض زبان کره ای قرار نگرفته بودند مقایسه کردند. در ابتدا بدون هیچ آموزشی از این دو گروه امتحان تلفظ کره ای گرفتند و این امتحان را افرادی که زبان اولشان کره ای بود ارزیابی کردند. در این مرحله هیچ تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت، اما پس از مدت کوتاهی آموزش، تفاوت قابل ملاحظه ای بین گروهی که زبان مادریشان کره ای بود و گروه دیگر مشاهده شد.

نتایج نشان داد افراد بدون این که تا به حال به زبان مادری شان صحبت کرده باشند راحت تر آن را فرا می گیرند و آسان تر آن را تلفظ می کنند، اما نکته مهم تر این بود که بین افرادی که قبل از شش ماهگی و افرادی که بعد از 17 ماهگی به فرزندی پذیرفته شده بودند تفاوتی از نظر یادگیری وجود نداشت.

این نتایج نشان می دهد حتی در ماه های اولیه زندگی هم اطلاعات مهم زبانی دریافت و یادگیری زبان آغاز می شود. این یادگیری اولیه به شکل کلمات نیست بلکه به شکل دانشی انتزاعی از کلیت زبان و صداها و الگوهای ممکن در آن است. پس حتی اگر به نظرتان خیلی هم کار معقولی نیست، تا می توانید با نوزادان و بچه های کوچک حرف بزنید. شاید کلمات شما را کامل درک نکنند، اما حتما به یادگیری شان کمک می کنید.