آرشیو یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۸
جهان
۶

ترامپ و چالش اتحادیه اروپا

با جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و شنیده شدن زمزمه فروپاشی یا جدایی دیگر کشورها از این اتحادیه، بسیاری منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند تا موضع رئیس جمهوری جدید ایالات متحده در این زمینه بیش از پیش مشخص شود. پس از پیروزی ترامپ، اولین رهبر خارجی که وارد برج او در شهر نیویورک شد، نایجل فاراژ، رهبر سابق استقلال طلب های انگلیس و حامی اصلی برگزیت بود تا مشخص شود سیاست های مدنظر او شبیه به چه افرادی در اروپاست.

البته ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی نیز بارها از برگزیت و حتی خروج دیگر کشورها از این اتحادیه حمایت کرده و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را اقدامی هوشمندانه خوانده بود؛ زیرا او معتقد است کشورهای قدرتمندتر هزینه های بیشتری را در اتحادیه ها پرداخت می کنند، اما دستاوردهای به نسبت کمتری دارند.

اوج اظهارنظرهای او در این زمینه حدود ده روز پیش و در مصاحبه با روزنامه انگلیسی تایمز بود. او در آن مصاحبه، ضمن استقبال از رای مردم انگلیس به برگزیت، پیش بینی کرد که به دنبال بریتانیا سایر کشورهای اروپایی نیز از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد. اظهارات او در این زمینه به همین جا ختم نشد و او رهبران اروپایی همچون مرکل را مقصر وضعیتی دانست که اروپایی ها این روزها به آن دچار شده اند.

صرف نظر از این گفته ها و جدل های لفظی، کارشناسان به این نکته اشاره می کنند که با توجه به احتمال نزدیکی بیشتر روسیه و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا باید خود را برای روزهای سخت آماده کنند. از سوی دیگر، برگزاری چند انتخابات سرنوشت ساز در کشورهای مهم اروپایی همچون آلمان و فرانسه در سال جاری و همچنین حمایت ضمنی ترامپ از احزاب راستگرا در این انتخابات، حکایت از تنش های روزافزون اروپا و آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ دارد.