آرشیو دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۱
حوادث
۱۷

جدال شبانه با جهنم آتش در پالایشگاه تهران

گروه حوادث/ آتش سوزی مهیب مخزن بزرگ نفت خام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در جنوب تهران پس از 4 ساعت تلاش و درعملیات ویژه آتش نشان ها و نیروهای امدادی بدون تلفات جانی خاموش شد.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، در این حادثه که 19 دقیقه بامداد دیروز اتفاق افتاد، یکی از مخازن حاوی حدود 500 هزار لیترنفت خام پس از برخورد صاعقه آتش گرفت. با اعلام وقوع این حادثه، 120 آتش نشان 9 ایستگاه از شهر تهران، به همراه نیروهای پالایشگاه نفت وآتش نشان های ایستگاه باقرشهر به همراه چندین دستگاه تانکر آب، خودروی تنفسی، فوماتیک، خودروهای کف، لودر و جرثقیل به محل حادثه درخیابان شهید رجایی تهران اعزام شدند.در بررسی ها مشخص شد یکی از مخازن حاوی 500 هزار لیتر نفت خام پالایشگاه نفت به دلیل نامشخص طعمه آتش شده است. بر اثر شدت حرارت این مخزن ذوب(شکسته) و حالت طبیعی خود را از دست داده بود. شعله های سرکش آتش نیز از کیلومترها دورتر قابل رویت بود.نیمه های شب آتش در حال سرایت به یک مخزن بزرگ نفتی در مجاورت محل حادثه بود که آتش نشان ها از چندین طرف به شعله های سرکش هجوم بردند.سرانجام آتش نشان ها ساعت 4 و 15 دقیقه بامداد موفق به مهار آتش و ایمن سازی محل شدند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، حریق بزرگ خسارت های مالی زیادی به این پالایشگاه وارد کرد. ضمن اینکه کارشناسان آتش نشانی پالایشگاه نفت تهران در حال بررسی علت وقوع این آتش سوزی گسترده هستند.

پس از اطفای حریق، آتش نشان ها به منظور اطمینان از نبود آتش خفته در محل تا ساعت 5:35 صبح دیروز مشغول عملیات لکه گیری، سرد کردن مخازن و ایمن سازی محل بودند و خوشبختانه با اقدام بموقع آتش نشانان این حادثه بدون تلفات جانی به پایان رسید.یکی از شاهدان حادثه نیز گفت: علت حادثه برخورد صاعقه به مخزن فرآورده های نفتی بود که به دلیل ذوب شدن و سوراخ شدن قسمت پایینی مخزن، سوخت در محوطه پخش و موجب گسترش آتش سوزی شد. گرچه تلفات جانی نداشتیم اما مخزن نفتی آسیب و خسارت زیادی دیده است.با توجه به اینکه درپوش مخزن برداشته شده است خطر انفجار وجود ندارد. مخزن نفت خام هم در فاصله 10 متری محل آتش سوزی قرار دارد و گروه های آتش نشان مشغول سرد نگه داشتن این مخزن هستند.