آرشیو چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۳
جهان
۲۰

محاکمه در ترکیه؛ گولن غیابی، 269 متهم حضوری

گروه جهان/ در حالی که حدود 7 ماه از کودتای نافرجام در ترکیه می گذرد، پس لرزه های این حادثه همچنان ادامه دارد به طوری که دیروز سه شنبه بزرگترین جلسه محاکمه متهمان به دست داشتن در کودتا، با حضور 269 مظنون در دادگاه و البته یک متهم اصلی غایب یعنی فتح الله گولن، روحانی ترکیه ای در تبعید، تحت تدابیر شدید امنیتی در دادگاهی در شهر ساحلی ازمیر ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ترکیه ای آناتولی، در جلسه دیروز دادگاه ازمیر بیشتر متهمان نظامی و برخی از آنها مانند ژنرال ممدوح حق بیلان، فرمانده سابق ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه، جزو افسران ارشد ترکیه بودند و 152 تن از آنها متهمانی هستند که پس از کودتا در زندان به سر می برند. دربین آنها فتح الله گولن نیز به طور غیابی محاکمه می شود.

اتهام این 270 نفر «تلاش برای سرنگونی حکومت قانون» و «عضویت در سازمانی تروریستی» اعلام شده است اما آنچه جلسه محاکمه روز سه شنبه را حائز اهمیت کرده بود، گذشته از تعداد بالای متهمان، محاکمه غیابی فتح الله گولن، رهبر جنبش اسلامگرای «هیزمت» (خدمت) و از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بود. دولت ترکیه اظهار امیدواری کرده است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تحویل فتح الله گولن به ترکیه بسرعت انجام شود و آنکارا بتواند او را به صورت حضوری محاکمه کند. در این راستا، مقامات آنکارا روز دوشنبه گذشته پرونده دیگری علیه این واعظ و مدرس علوم دینی به امریکا فرستادند تا احتمال تحویل او به ترکیه افزایش یابد.

روزنامه حریت ترکیه درباره دادگاه دیروز ازمیر پیش بینی کرد، محاکمه این 270 تن احتمالا 2 ماه به طول انجامد و این افراد در صورت محکومیت نهایی، به حبس ابد محکوم شوند. در ترکیه پس از کودتای نافرجام بیش از 43 هزار نفر از کارمندان ارتش، ماموران پلیس و وابستگان به قوه قضائیه این کشور به جرم همکاری با جنبش گولن بازداشت شدند. جلسه محاکمه جمعی کودتاگران در ترکیه دیروز در شرایطی برگزار شد که آنکارا در آستانه میزبانی از آنگلامرکل، صدراعظم آلمان است اما مخالفان حزب حاکم ترکیه بشدت مخالف میزبانی کشورشان از خانم مرکل هستند.