آرشیو شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۵۳
اقتصادی
۴

رجزخوانی های آمریکا بهای نفت را افزایش داد

روز گذشته و به دنبال انتشار خبرهایی در مورد احتمال وضع تحریم های جدید علیه چند شرکت ایرانی از سوی دولت ترامپ قیمت نفت رو به افزایش گذاشت. دیروز رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد، به دنبال آزمایش موشکی بالستیک ایران، دولت ترامپ خود را برای اعمال تحریم های جدید علیه بیش از 20 شرکت ایرانی آماده می کند.

در ساعات پایانی روز قبل،این تحریم ها رسما از سوی کاخ سفید اعلام شد.اما نکته مهم آن است که پیش از اعلام رسمی اعمال تحریم های جدید و در زمانی که این موضوع تنها به صورت گمانه زنی مطرح بود،قیمت نفت بلافاصله روند صعودی در پیش گرفت.

قیمت هر بشکه نفت برنت پس از کاهش 24 سنتی در جلسه قبل اوپک، دیروز با 21 سنت، معادل 0/4 درصد افزایش به 56 دلار و 77 سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) نیز پس از کاهش 34 سنتی در جلسه قبل اوپک، دیروز 28 سنت، معادل نیم درصد افزایش داشت و به 53 دلار و 82 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا در این هفته اندکی بیش از یک درصد افزایش داشته است.

منابع آگاه که از برنامه دولت ترامپ برای تحریم ایران خبر داده اند گفتند که این بسته تحریمی به شکلی طراحی شده که توافق هسته ای سال 2015 با ایران را نقض نکند.

منابع غربی معتقدند در حالیکه لغو تحریم های بین المللی علیه ایران به سرعت صادرات نفت این کشور را در ماه های اخیر افزایش داده است، هر پاسخی از سوی واشنگتن در برابر آزمایش موشکی ایران در عرضه نفت خام ایران می تواند خلل وارد کند و باعث افزایش قیمت نفت شود.

جان کیلدوف سهامدار شرکت سرمایه گذاری هدج فاند گفته است: به محض اینکه واکنش هایی برای آزمایش موشکی ایران داده شود، شاهد افزایش قیمت نفت می شویم. کاخ سفید ایران را به دلیل آزمایش اخیر موشک بالستیک متهم کرده و ادعا کرده است که این مسئله شرایط موجود خاورمیانه را ناپایدار می کند.