آرشیو شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۵
جهان
۲۰

<کریمه> اختلاف ترامپ و روسیه را کلید زد

گروه جهان/ ماه عسل ترامپ و پوتین در سیزدهمین روز ورود رئیس جمهوری جدید امریکا به کاخ سفید، به پایان رسید. نماینده امریکا در سازمان ملل، پنجشنبه به روسیه هشدار داد باید از کریمه دست بکشد؛ در غیر این صورت تحریم ها علیه روسیه همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از سی.ان.ان، «نیکی هیلی» نماینده جدید امریکا در سازمان ملل متحد که در یک نشست اضطراری شورای امنیت با محوریت افزایش ناگهانی خشونت ها در اوکراین حضور یافته بود، گفت: کریمه بخشی از اوکراین است و تحریم های مرتبط با این مساله تا زمانی که روسیه کنترل این شبه جزیره را به کی یف بازگرداند، ادامه خواهد یافت. اظهارات روز پنجشنبه نماینده امریکا در سازمان ملل در شرایطی مطرح شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید امریکا پیشتر در جریان رقابت های انتخاباتی، احتمال به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه را مطرح کرده بود.

پس از سخنان نیکی هیلی؛ ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، با رد سخنان همتای امریکایی خود اعلام کرد که ملاک و مبنا رای و خواسته مردم است. شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین در سال 2014 پس از برگزاری یک همه پرسی به خاک روسیه ملحق شد اما اوکراین و غرب، روسیه را به «اشغال» کریمه و «نقض حقوق ساکنانش» متهم می کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز که در مجارستان به سر می برد، در نشست خبری مشترکی با ویکتور اوربان، انگشت اتهام را به سمت رهبری کی یف برد و طرف اوکراینی را مقصر بالاگرفتن تنش ها دانست. او گفت: رهبران اوکراین نیازمند پول هستند و می خواهند این پول را از کشورهای غربی بگیرند و در صورتی که آنها نقش قربانیان به اصطلاح خشونت را بازی می کنند، بهتر است به همین کار خود ادامه دهند.