آرشیو شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۳
جهان
۶

خط و نشان آمریکا برای روسیه بر سر اوکراین

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روسیه را مقصر درگیری های اخیر در شرق اوکراین دانسته و هشدار داد، تحریم های مرتبط با اوکراین علیه روسیه تا زمانی که مسکو، کریمه را به کی یف بازنگرداند، لغو نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در نخستین اظهارنظرش در شورای امنیت گفت: این واقعا بدشانسی است که در نخستین حضورم در سازمان ملل باید اقدامات تهاجمی روسیه را در اوکراین محکوم کنم.

وی ادامه داد: ما به دنبال بهتر کردن روابط خودمان با روسیه هستیم. البته موضع ما درباره شرق اوکراین کاملامشخص و واضح است و ما اقدامات روسیه را در منطقه بشدت محکوم می کنیم.

اظهارنظرهای نیکی هیلی درباره اوکراین و روسیه در بحبوحه گمانه زنی ها درباره تمایل دولت ترامپ نسبت به روسیه مطرح شده است. ترامپ، رئیس جمهور روسیه را ستوده و تمایل خود را برای بهتر کردن روابط میان دو کشور اعلام کرده است.

در همین حال ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل اظهارنظرهای نیکی هیلی درباره کریمه را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر در دولت جدید آمریکا فرصتی برای روابط بهتر وجود داشته باشد، ما باید از آن استفاده کنیم. وی همچنین از دولت قبلی آمریکا به خاطر اقدامات ناکافی برای پایان دادن به درگیری ها و تنش ها در اوکراین انتقاد کرده و از دولت جدید واشنگتن خواست دست به اقداماتی بیشتر بزند. پیشتر مسکو در واکنش به تحریم های آمریکا گفته بود «پاسخی دردناک» خواهد داد. به نظر می رسد مسکو و واشنگتن تلاش می کنند در آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برخوردهای تند پرهیز کنند، اما این امر به رویکردهای آتی آمریکا در قبال روسیه بستگی خواهد داشت.