آرشیو پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۲
ایران
۱۵

ساختمان پلاسکو موزه آتش نشانی شود

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به بنیاد مستضعفان و مالکان پلاسکو پیشنهاد می دهیم ساختمان پلاسکو به یاد آتش نشانان قهرمان، به موزه آتش نشانی تبدیل شود.

محمدحسن طالبیان در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو و مالکان واحدها رضایت داشته و موافق باشند، در سازمان میراث فرهنگی آمادگی داریم تا در طراحی و در سایر فرآیند تاسیس یک موزه آتش نشانی در این محل، اقداماتی ویژه انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اکنون از سرنوشت پلاک معروف سردر ساختمان پلاسکو اطلاع دقیقی نداریم که پس از آواربرداری چه سرنوشتی پیدا کرده است، اما امیدواریم درصورت موافقت با این پیشنهاد، این پلاک و دیگر لوازم و اقلام باقی مانده از آتش نشانان قهرمان کشورمان به این موزه آتش نشانی یا موزه های دیگرمان انتقال یاید.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما چند وجه دارد؛ این که یا مجموعه آن مکان، صرفا برای موزه آتش نشانی اختصاص یابد، یا این که می شود ساخت و سازهای مورد نظر تجاری صورت گیرد و بخشی از این مکان به موزه اختصاص یابد. درنهایت اگر این شرایط هم پذیرفته نشود، حاضریم در محل میدان حسن آباد که فاصله نزدیکی با این محل دارد، این موزه را برپا کنیم.

ساختمان پلاسکو، بزرگ ترین و معروف ترین بورس توزیع پوشاک بعد از بازار تهران واقع در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران بود. از این ساختمان تجاری به عنوان اولین ساختمان بلندمرتبه و مدرن خاورمیانه یاد می شد. این ساختمان 17 طبقه با اسکلت فلزی در سال 1341 افتتاح شده بود.

ساختمان پلاسکو روز پنجشنبه 30 دی پس از 54 سال از زمان ساخت، بر اثر آتش سوزی فروریخت.