آرشیو شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۳
ایران
۱۵

سرنوشت پل خلیج فارس قشم به کجا می رسد؟!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تکمیل طرح ملی شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس (پل خلیج فارس) نیازمند تزریق 500 میلیارد ریال اعتبار است و در صورت انجام این مهم، ظرف سه سال این طرح عظیم و بی نظیر در کشور به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا،حمیدرضا مومنی در کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد در قشم اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار این طرح، تاکنون بالغ بر 2200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که در صورت تخصیص نیافتن 500 میلیارد ریال امسال، کیسون ها (پایه های پل) تا چند ماه دیگر مستهلک شده و قابلیت استفاده در پل را از دست خواهند داد.

وی این طرح را نشانه ای از غرور ملی دانست و عنوان کرد: تکمیل این طرح، سهم بسزایی در تکمیل کریدور جنوب به شمال از بنادر کاور و سوزا در قشم به بندرعباس و راه آهن سراسری خواهد داشت و سهم قابل توجهی در رونق اقتصادی منطقه و کشور ایفا خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: این پل در صورت احداث، کاهش 30 روزه در حمل ونقل دریایی، افزایش رونق اقتصادی کشور و منطقه را به همراه دارد و می تواند به احداث صنایعی چون فولاد و بهره برداری سریع تر از فازهای بعدی طرح عظیم بانکرینگ قشم (سوخت رسانی به کشتی ها) با ظرفیت 750 هزار تن سوخت در ماه را فراهم کند.

مومنی ادامه داد: تخصیص نیافتن بموقع اعتبار، عملااجرای این طرح را سخت می سازد و مسئولان باید انتظارات ملی، استانی و محلی را برای احداث این پل در نظر بگیرند.

وی استفاده از اعتبارات ماده 62، استفاده از فاینانسور خارجی یا اجرای صفر تا صد طرح توسط سازمان منطقه آزاد را ازجمله راهکارهای مناسب برای حل این موضوع ذکر کرد.

وی همچنین از اعزام تیم اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم به استان گوانگ دونگ چین در هفته آینده خبر داد و افزود: با نهایی شدن امکانات سرمایه گذاران چینی، حداکثر تا دو هفته آینده باید جلسه تعیین تکلیف این طرح ملی برگزار شود تا همگان تکلیف خود را در قبال آن بدانند.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز گفت: با توجه به عظمت اجرای این طرح و نیاز به اعتبارات کلان، تصمیم حاکمیتی در این خصوص موردنیاز است.

میلاد علی بخشی افزود: در صورت عدم تزریق 500 میلیارد ریال اعتبار، عملا2200 میلیارد ریال سرمایه گذاری دولت در سال های گذشته در این طرح از بین می رود.