آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۹
صفحه آخر
۲۴
صحنه

درباره چرایی عدم برگزاری بزرگداشت «خسرو حکیم رابط»

حکایت یک کم لطفی

محمدعلی روستا (دانشجوی کارشناسی تئاتر عروسکی)

در تاریخ 1395/9/23، طی حکمی از سوی دبیرخانه «نخستین جشنواره سراسری نمایش نامه نویسی سخن»، توسط دبیر این جشنواره، آقای مرتضی دستمرد، به عنوان دبیر «بخش پژوهش» جشنواره منصوب شدم. برای انجام وظایف بخش پژوهش جشنواره که از قسمت های عمده آن برگزاری بزرگداشت برای یک نمایش نامه نویس بود، دست به کار شدیم و با تصمیم شورای سیاستگذاری، استاد «خسرو حکیم رابط» به دبیرخانه معرفی شدند.

نزد استاد حکیم رابط رفتیم و به سختی و با سماجت توانستیم ایشان را با همه اکراهی که داشتند مجاب کنیم به برگزاری مراسم بزرگداشت شان در دانشگاه هنر رضایت بدهند.

برگزاری این بزرگداشت با ساخت فیلم مستندی درباره خسرو حکیم رابط، اجرای نمایشنامه خوانی یک اثر از ایشان، دعوت از استادانی برای ایراد سخنرانی درباره آثار حکیم رابط و چاپ یک ویژه نامه، در دستور کار دبیرخانه قرار گرفت.

از آن جا که هنوز چیزی از بودجه مقرر برای انجام این کار در اختیارمان قرار نگرفته بود، دانشجویان و دیگر دست اندرکاران که همگی از دانش آموختگان دانشگاه هنر بودند، کارها را بدون قرارداد و دستمزد و حتی با هزینه شخصی پیش می بردند اما انجام برخی از امور که بار مالی بیشتری داشت، روز به روز به تعویق می افتاد، از هزینه های اصلی گرفته تا حتی خرید بلیت هواپیما برای حضور برخی میهمانان و استادان دعوت شده؛ تا جایی که رفته رفته به دلیل نبود هیچ گونه پاسخگویی و عدم شفافیت در انجام هرگونه حمایت مالی از سوی دبیرخانه جشنواره، برنامه های پیش بینی شده یکی یکی حذف می شدند یا شیوه اجرایشان به نحو نگران کننده ای تغییر می کرد و این روند ناامیدکننده تا آن جا پیش رفت که تنها چند روز مانده به برگزاری مراسم، بدون اطلاع بخش پژوهش، اعلام کردند که به دلیل مشکلات مالی، زمان برگزاری بزرگداشت باید به روز دیگری موکول شود!...

اما آقای حکیم رابط که در طول این مدت دورادور در جریان این روند غیرمحترمانه، ناشایست و تاسف بار قرار داشتند، با همان اکراه آغازین، از ادامه ماجرا انصراف دادند، عطای این غائله را به لقایش بخشیدند و اعلام کردند اساسا حاضر به شرکت در چنین بزرگداشتی نیستند... و اینگونه بود که روز پنجشنبه، 30 دی ماه 95، بزرگداشت این نمایشنامه نویس در دانشگاه هنر برگزار نشد.