آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۹
اقتصادی
۵

سیف: نظام بانکی کشور «زیان ده» است

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه نظام بانکی کشور زیان ده است، گفت: باید به گونه ای بانکداری کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، ولی الله سیف در نشست با مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با اشاره به شرایط دشواری که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد، گفت: دولت کشور را در شرایطی تحویل گرفت که اقتصاد از تعادل خارج شده بود و نرخ تورم 40.4 درصدی را در مهرماه سال 92 و تورم نقطه به نقطه تا 45 درصد را در خرداد 92 تجربه کردیم. وی ادامه داد: به علاوه اقتصاد کشور درگیر تلاطم ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز بود، به گونه ای که هیچ سرمایه گذاری حاضر نبود در این شرایط غیرقابل پیش بینی سرمایه گذاری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در این 3.5 سال عمدتا به دنبال کارهای زیربنایی برای بهبود اقتصاد کشور بوده، عنوان کرد: مردم آثار این فعالیت ها را از سال 96 در زندگی خود می بینند و شرایط اقتصادی کشور در این سال متفاوت خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران معتقد است، سال 96 سالی برای آغاز حرکت اقتصادی مثبت کشور با شیب تند خواهد بود.

او گفت: بانکداری یک فعالیت اقتصادی است که باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اما نظام بانکی کنونی کشور زیان ده شده و به همین دلیل نمی توان نرخ سود را از این مقدار کمتر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: اگر بخواهیم بحران کنونی بانک ها را در دو کلمه خلاصه کنیم، عدم تعادل بین دارایی و بدهی و عدم تعادل بین درآمد و هزینه در بانک ها است.